”Svårt att orientera sig i lokalen”

Räddningstjänsten i Skellefteå har konstaterat brister på Taj Mahals källarplan.

Norran har avslöjat att det sker andra saker än magdans bakom draperierna på källarvåningen.

Norran har avslöjat att det sker andra saker än magdans bakom draperierna på källarvåningen.

Foto: Norran

Skellefteå2018-09-27 17:19

Under det stora tillsynsbesöket i helgen var bland annat Daniel Haarala, enhetschef Brandskydd och farliga ämnen, där för räddningstjänstens räkning. Han berättar att de brukar vara med när de samordnade insatserna görs, några gånger per år.

– Vi fick höra att man kanske hade ändrat inredningen i lokalen och även inriktningen på verksamheten. Det här var ett bra tillfälle för oss att se över brandskyddet.

Skelleftepolisen slog till mot restaurangen mitt i natten: ”Finns misstankar om brott mot två lagar”

Brister konstaterades också i källaren. I sin tjänsteskrivelse uppger Daniel Haarala att draperierna, som sitter vid öppningarna till båsen längs långsidorna, är ett skäl.

– Det saknades även en vägledande markering.

”Detta medför att det är svårt att orientera sig i lokalen och till utrymningsvägen, om en situation skulle uppstå då lokalen behöver utrymmas”, anges i tjänsteskrivelsen.

Restaurangens ägare deltog under inspektionen och bristerna kunde påtalas direkt.

undefined
Norran har avslöjat att det sker andra saker än magdans bakom draperierna på källarvåningen.

Vad händer om de inte åtgärdas?

– Normalt ska man ha sagt ”vi såg tjänsteskrivelsen, håller med om bristerna och har åtgärdat dem” inom två veckor. Om inget händer så skriver vi ett föreläggande med en viss åtgärdstid.

Om föreläggandet inte får någon effekt kan det resultera i ett vite.

– Eller så kan vi göra åtgärden på deras bekostnad. Det är en möjlighet som i princip aldrig används, men den finns med i lagstiftningen, berättar Daniel Haarala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!