Svansele Vildmarkscenters nya ägare visade upp sig

På Visit Skellefteås medlemsfrukost, som genomfördes under tisdagen, presenterade sig de nya ägarna till Svansele Vildmarkscenter. Dessutom delade Jerry Engström, som driver Friluftsbyn Höga Kusten, med sig av sina erfarenheter som bland annat gett honom utmärkelserna Sveriges Bästa Platsmarknadsförare, Årets Landsbyggare och Årets Nyföretagare.

Redan under sin tid på Unilever utsågs Jerry Engström till en av Sveriges bästa marknadschefer.

Redan under sin tid på Unilever utsågs Jerry Engström till en av Sveriges bästa marknadschefer.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2018-10-30 16:55
undefined
Daniel Petersson och Örjan Berglund är nya ägare till Svansele Vildmarkscenter.

Den 1 oktober tog entreprenören Örjan Berglund, tillsammans med paret Daniel Petersson och Jenny Bergqvist, över Svansele Vildmarkscamp från legenden Thorbjörn Holmlund. Daniel har sedan sex år tillbaka drivit Storklinta skidcenter medan Örjan kom i maj in som delägare sedan Daniels kollega, som är bosatt i Stockholm, valde att lämna bolaget.

– Daniel har ryckt upp backen ordentligt. Tidigare var det en anläggning som alla var på väg ifrån, medan det nu är en anläggning som alla är på väg till, säger Örjan Berglund, som var med om att sälja anläggningen till honom från Stiftelsen Storklinta.

Daniel Petersson berättar att man inför den kommande säsongen rustat upp baracker som fanns på Storklinta till mer ”luxuösa” lägenheter.

– När det gäller Svansele kommer vi till nästa sommar att ha etablerat ytterligare en vildmarkscamp med ett lite mer civiliserat boende, berättar Daniel.

Jerry Engström höll en inspirationsföreläsning där han både berättade om sin tid som global marknadschef på Fjällräven och sin satsning på Friluftsbyn Höga Kusten. Under 1,5 timme levererade han massor av tips till turistföretagare från regionen som fyllde Tonsalen på Hotell Aurum.

undefined
Redan under sin tid på Unilever utsågs Jerry Engström till en av Sveriges bästa marknadschefer.

Redan under sin tid på Unilever utsågs Jerry Engström till en av Sveriges bästa marknadschefer. Därefter var han med och tog Fjällräven ut på den globala marknaden. Utvecklingen var rekordartad och Fjällräven klättrade från en 186:e plats till att bli Sveriges näst mest populära varumärke efter Google.

2013 sa han upp sig från Fjällräven och återvände till Örnsköldsvik och Höga Kusten där han är uppvuxen. När det gäller utvecklingen av Friluftsbyn använder han sig av den kunskap som han samlat på sig under åren hos Unilever och hos Fjällräven. Och det har lyckats bra. 2017 omsatte företaget drygt sju miljoner kronor och aktiviteterna som han sjösatt har blivit framgångsrika. Bland annat arrangerar Friluftsbyn idag några av Europas största friluftsfestivaler. Under lågsäsongen passar han på att åka land och rike runt för att inspirera turistföretag att våga tänka nytt.

Jerry Engström betonar vikten av att noga bestämma målgrupper och vilka geografiska områden man siktar in sig på. När det gäller Friluftsbyn arbetar man mycket med storysharing på olika sociala medier för att skapa intresse för anläggningen.

– För oss handlar det då mest om Facebook och Instagram. Vi satsar hårt på filmer som har den största genomslagskraften. Det handlar då om allt från områdets utveckling till vår vardag. Livefilmer där någon berättar om vad som händer och om sina upplevelser är det allra bästa

undefined
Jerry Engström betonar vikten av att vara transparent.

Jerry Engström betonar vikten av att vara transparent.

– Det är mycket bättre att bjuda med kunderna på resan än att vara hemlighetsfull inför framtida satsningar. Sedan 2013 har vi pratat om att starta ett kajakcenter och nästa år när det blir verklighet har folk redan full koll på vad det handlar om.

Han menar också att konsten att lyckas mycket hänger på hur man lyckas särskilja sig. Ett annat framgångsrecept är att kunna hitta bra former att samarbeta med andra aktörer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!