Sedan 2016 har Arctic Game Lab arbetat för att stärka spelbranschen i norra Sverige med resurser från projektet Innovation Game. Projektet är nu avslutat, men man arbetar vidare med projektet Innovation Game 2.0.
På webinariet presenterade Arctic Game Lab vad som hänt inom spelbranchen i Norr- och Västerbotten under de senaste åren.
Lars Lindblom, en av projektledarna hos Arctic Game Lab drog de preliminära resultatet som överträffade målen som sattes vid projektstarten.
– 2015 fanns det 60 spelutvecklare i Norr- och Västerbotten. Nu är siffran uppe i 400 personer. När vi startade fanns det 6 företag inom spelbranschen häruppe medan det nu finns 70. Under de här åren har det skapats mer än 300 nya jobb inom spelindustrin i regionen, berättar han.
Projektets mål var att tio nya spel skulle utvecklas.
– Takten har istället legat på 10-12 nya spel per år och den volymen har det också handlat om efter det första projektets slut.
Målet var också att man skulle ha genomfört 30 event.
– Efter 100 event slutade vi räkna
Ett annat framsteg är andelen kvinnliga spelutvecklare.
– När vi började låg den siffran på 7 procent. Nu närmar vi oss 20 procent, berättar Lars Lindblom.
På webinariet deltog också bland andra Brian McCauley, doktor i företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan vid Jönköpings universitet. Han forskar kring vad det är som bidragit till succén bakom Arctic Game Lab.
– Först och främst handlar det om passionen hos de som är engagerade i projekten. De bryr sig och mer om utvecklingen i sin region än om sitt eget ego. Samarbetet mellan kommunerna i regionen har också spelat en viktig roll, säger han.
Han lovordar även att kommunerna som deltagit tänkt långsiktigt.
– Och de har inte haft några farhågor om att misslyckas.
Leona Achtenhagen, professor i företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, går nu igenom de intervjuer som Brian McCauley gjort och hon studerar de 196 artiklar om Arctic Game Lab som skrivits. Hon lyfter också fram passionen som en av de viktigaste framgångsfaktorerna.
– Att alla delat samma målbild har varit avgörande och även att politikerna är så intresserade av satsningen, avslutar hon.