Strulet med bussarna: Ny tillfällig turlista lanseras på måndag

Från och med måndag gäller en ny tillfällig turlista för bussarna i Skellefteå centralort. Det blir inte längre avgångar varje kvart.

Bild från förra måndagen, när nya bussystemet drog igång.

Bild från förra måndagen, när nya bussystemet drog igång.

Foto: Jeanette Lövgren

Skellefteå2019-08-28 17:56
undefined
Bild från förra måndagen, när nya bussystemet drog igång.

Ända sedan skolstarten förra onsdagen har Skellefteå Buss dagligen ställt in vissa turer. Nu ska det bli mer stabilitet så att folk vet vad som gäller.

– Vi tar bort varannan avgång i högtrafik. Då blir det avgångar var 30:e minut istället för var 15:e minut. Det kan bli något undantag på de mest trafikerade linjerna, säger Andreas Olofsson, vd på Skellefteå Buss.

På helgerna blir det samma indragningar som genomfördes förra helgen.

Till annat meddelas

Denna tillfälliga tidtabell publiceras i morgon torsdag. Den ska gälla under hösten till annat meddelas. Andreas Olofsson tro att det kan ta till nyår innan man helt och fullt kör i det nya systemet.

Det är Skellefteå kommun som är beställare av trafiken. Andreas Olofsson säger att lösningen kommit till i dialog och är godkänd av kommunen.

Behöver tio chaufförer

Anledningen till att turer dras in är att Skellefteå Buss inte har nog med chaufförer.

– Vi har inte kunnat rekrytera så många som vi önskade. Vi har anställt 18 förare sedan i maj men skulle behöva tio till för att även klara sjukdomar och ledighet.

Andreas Olofsson säger att man inte kunde rekrytera så många som önskat från den bussförarutbildning som drivs av Vux och har sju platser.

– Vi har lånat in kapacitet från Artic Bus och Lestanders Buss och de kör vad de hinner.

I nuläget förhandlar Skellefteå Buss med fem chaufförer som bor på annan ort om eventuell anställning.

– Då måste vi också hjälpa till med boende eftersom det är svårt att hitta bostad i stan.

Sena beställningar

På hemsidan skriver Skellefteå buss att orsaken till inställda turer är att det kommit många extrabeställningar de senaste två veckorna. Inte bara de extrabussar som kommunledningen beviljade med kort varsel efter folkets kritik (Drängsmark och Åbyn), utan även två av de fyra gymnasiebussar som egentligen beslutades långt tidigare.

– Jag tror det beror på ovana vid att beställa bussar. Vi har deltagit i diskussionerna, men sedan fick vi aldrig formella beställningar av gymnasiekontoret, säger Kristoffer Hedenström, trafikchef på Skellefteå Buss.

Han tillägger att ytterligare två gymnasiebussar för övrigt är diskuterade men inte införda än. De ska gå från Bygdsiljum och Ljusvattnet.

Fick rita rutten

När det gäller skolbussarna fanns en preliminär karta redan i februari, men även där uteblev de formella beställningarna.

– Skolan hade en enorm frihet att välja själva, men det blev till slut vi som fick hjälpa dem med att föreslå slingorna. Jag tror det beror på att skolskjutsbesluten var sena.

– Det är dock ett återkommande problem. Det brukar ta en månad innan all skolskjuts har satt sig och alla vet vad som gäller, säger Kristoffer Hedenström.

– Men vi ska inte skylla allt på sena beställningar, tillägger vd Anderas Olofsson. Vi har också vår del i detta genom att vi inte lyckades med rekryteringarna.

Fler gymnasiebussar sätts in, kostar minst en miljonGlädjebesked till Vallen – det blir en gymnasiebussSå kan skolbussarna gå till hösten – så ser nya slingorna ut
Gymnasiebussar

Beslutades i april:

Burträsk via Hjoggböle.

Ragvaldsträsk/Gummark

Skråmträsk (har ändrats och utgår från Burträsk)

Vebomark/Vallen/Svarttjärn

Beslutades i augusti:

Renholmen/Åbyn

Drängsmark/Frostkåge/Kåge/Östanbäck

Under diskussion:

Bygdsiljum/Bygdeträsk

Ljusvattnet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!