Strul med sena busskort ”Elever får hämta i kundtjänst”

Gymnasieelevernas busskort är försenade på grund av ”tekniskt strul”. Nu uppmanas eleverna hämta dem i kommunens kundtjänst eller höra av sig för att få dem hemskickade.

Gymnasielever i årskurs ett måste hämta sitt busskort i kundtjänst.

Gymnasielever i årskurs ett måste hämta sitt busskort i kundtjänst.

Foto: Pär Lindström

Skellefteå2020-08-13 09:34

De sena busskorten rör endast årskurs ett på gymnasieskolan. De elever som ansökt om dessa uppmanas nu att hämta ett tillfälligt busskort i kommunens kundtjänst. Den som ringer till kundtjänst kan också få kortet hemskickat. 

Ann-Charlotte Svensk vid kommunens utbildning och arbetsmarknadskontor förklarar att förseningen beror på ”tekniskt strul” och semestertider. 

– Vi har haft problem med att få iväg filen med beställningar till länstrafiken. Men ärligt talat är vi lite förvånade att media ringer, det här är inte något stort problem, säger hon.

Samtidigt har ingen information gått ut direkt till de berörda, eller till deras vårdnadshavare. 

– Umeå kommun brukar göra så här varje terminstart, erbjuda ett tillfälligt tills de ordinarie hunnit komma. 

Är det inte bra om vi berättar om detta då – att eleverna måste hämta sina busskort?

– Jo, och det är därför vi lagt ut informationen, både på vår hemsida och i sociala medier. 

Om någon elev inte hinner hämta kortet eller få det hemskickat, får de åka med bussen ändå?

– På måndag morgon brukar de få åka med ändå, sedan kan vi inte garantera något, säger Ann-Charlotte Svensk.

Elever från Norsjö kommer att få ett tillfälligt busskort hemskickat.

Maria Larsson är vd på Skellefteå buss.

Får elever utan busskort åka med på måndag?

– Vi kommer att gå ut med en uppmaning till våra chaufförer om att låta eleverna åka med, säger hon.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!