<strong id="strong-6a535a1edb4f5ae3b471ec1f8ad35222" xmlns="http://www.infomaker.se/idf/1.0">Konferens</strong>: Inköpardag i Skellefteå där det gick som på räls

På Inköpardagen i Norr, som genomfördes på Folkparken i Skellefteå, talades det bland annat om möjligheterna till tågtransporter mellan Kina och Europa. Det blir billigare och miljösmartare än flyget och snabbare än sjötransporter.

– Kategoristyrning i en traditionell organisation kan göra att det skapas glapp som ökar risken för att ingen tar ansvar och att saker och ting kan falla mellan stolarna, säger Anders Kron.

– Kategoristyrning i en traditionell organisation kan göra att det skapas glapp som ökar risken för att ingen tar ansvar och att saker och ting kan falla mellan stolarna, säger Anders Kron.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2019-03-01 11:10
undefined
– Satsningen på nya sidenvägar har lett till ett samarbete mellan Kina och ett 60-tal länder, berättar Johan Ignell, affärsutvecklare vid Scandinavian Shipping & Logistics.

Projektet One Belt One Road, OBOR, är ett kinesiskt infrastrukturprojekt och ett ekonomiskt utvecklingsprojekt som 2013 lanserades av Kinas president Xi Jinping. Det handlar om att bygga omfattande handelsvägar över hela Eurasien i form av höghastighetståg och motorvägar och nya sjövägar över Norra ishavet och Indiska oceanen med infrastruktursatsningar och varv i länder som Myanmar, Sri Lanka och Pakistan.

– Denna satsning på nya sidenvägar har lett till ett samarbete mellan Kina och ett 60-tal länder, berättar Johan Ignell, affärsutvecklare vid Scandinavian Shipping & Logistics.

På Inköpardagen koncentrerade han sig på möjligheten till tågfrakt mellan Europa och Kina som ökar snabbt.

– 2018 genomfördes 4 000 tågtransporter mellan Kina och hubbar i Europa, vilket kan jämföras med 3 000 under 2017, berättar Johan.

Han menar att detta är ett mycket bra alternativ till sjö- och flygtransporter.

– Jämför med flyget så minskar det miljöbelastningen och är betydligt billigare medan det är snabbare än sjöfrakter. Det handlar där om en halverad ledtid. Däremot är sjötransporterna mycket billigare än både flyg- och båtfrakter och de kan svälja större volymer.

Tågfrakter från Kina, där det finns en stor mängd hubbar, tar 14-19 dagar och det finns flera hubbar i Europa dit tågen går för omlastning för vidare transport. Hubbar finns bland annat i Hamburg, Warszawa och Helsingfors.

– Till Sverige levereras sedan produkterna från hubbarna med lastbil vilket blir den billigaste lösningen, berättar Johan Ignell.

undefined
– Kategoristyrning i en traditionell organisation kan göra att det skapas glapp som ökar risken för att ingen tar ansvar och att saker och ting kan falla mellan stolarna, säger Anders Kron.

På konferensen talade också managementkonsulten Anders Kron, som driver företaget Convendor, om en inköpsorganisation utan glapp.

Han konstaterar att traditionellt har svenska organisationer fördelat ansvar i en hierarkisk dimension, men att man numera arbetar mer tvärs organisationen i verksamhetsprocesser.

– Kategoristyrning i en traditionell organisation kan göra att det skapas glapp som ökar risken för att ingen tar ansvar och att saker och ting kan falla mellan stolarna. Det blir därför allt vanligare att inköparen får ansvar för hela processen rakt igenom organisationen inom ett enskilt inköpsområde, säger Anders Kron.

Han konstaterar att när ansvaret för inköparen utökas så får denne också en allt viktigare roll i företaget.

– Inköp blir mer och mer en managementfunktion. Det innebär att man som inköpare måste vara generalist som har förståelse för hela inköpsprocessen, avslutar han.

Andra föreläsare under Inköpardagen i Norr var Daniel Granlund, Luleå Kommun, Kasper Huuska, Boliden Mines, Hewan Temesghen, Fairtrade Sverige och Lars-Johan Åge, Handelshögskolan Stockholm.

Inköpardagen, som lockade drygt 100 deltagare, arrangerades av Koverberg Consulting och Awance Affärsutveckling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!