Stort vätgasprojekt startas i inlandet

Tillsammans med Statkraft har Inlandsbanan AB inlett en förstudie som syftar till göra det möjligt att driva tågen på Inlandsbanan med vätgas. Projektledare är Pedro Raposo som arbetar för konsultföretaget Relitor i Skellefteå.

"Förutom loken ska vi också titta närmare på utveckling av vätgasdrivna tågvärmevagnar, berättar Pedro Raposo.

"Förutom loken ska vi också titta närmare på utveckling av vätgasdrivna tågvärmevagnar, berättar Pedro Raposo.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2020-07-06 15:29

– Det här är det största projektet i Sverige kring vätgas inom transportsektorn, berättar Pedro Raposo för Norran.

Förstudien, som han leder, handlar om att utreda infrastruktur och logistik för vätgasproduktion i inlandet som syftar till att möjliggöra koldioxidfria transporter av tungt gods på Inlandsbanan.

– Första delen i projektet består i att se var man bör förlägga anläggningar för vätgasproduktion i inlandet. Det gäller att bygga upp en kostnadeffektiv logistiklösning för vätgas.

Tanken är att Inlandsbanan och anslutande tvärbanor ska utgöra stomdistributionsnätet för detta.

–Förutom att driva tågen kan vätgasen också till exempel användas som ett sätt att storskaligt lagra energi eller som ett alternativ till kol i metallurgiska applikationer, konstaterar Pedro Raposo.

Han kommer ursprungligen från Portugal och har som kemiingenjör specialiserat sig på vätgas sedan 2008. 

– För Statoils räkning var jag till exempel med och etablerade en av Europas största tankstationer för vätgas i Berlin.

Sedan 2011 bor han i Skellefteå, där han fram till oktober 2019 arbetade för företaget GreenExergy. Då rekrytereades han av Luleföretaget Relitor som platschef för deras nya kontor i Skellefteå.

– Vi är idag tre medarbetare och vill bli fler. Under de närmaste två åren kommer jag huvudsakligen att arbeta med Inlandsbanans vätgasprojekt.

Efter att förstudien är klar vid årsskiftet är det meningen att ett pilotprojekt ska genomföras. Då kommer man att konvertera dieseldrivna järnvägsfordon till vätgasdrift.

– Förutom loken ska vi också titta närmare på utveckling av vätgasdrivna tågvärmevagnar, berättar Pedro.

Han konstaterar att vätgas är en beprövad teknik som funnits sedan början av 1900-talet.

– Tyvärr finns det även idag en skepticism med användning av vätgas när det gäller säkerhet och kostnader. Jag ser skepticismen som en utmaning och möjlighet att jobba vidare med kunskapsspridning och betona potentialen med vätgas inom såväl transport och energi som industrisektorn.

Peter Ekholm, vd för Inlandbanan, betonar att satsningen följer Inlandsbanans ambition om att skapa en helt grön godskorridor genom halva Sverige utan koldioxidutsläpp. Även Statkraft, som är Europas största leverantör av förnybar energi har stora förväntningar på projektet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!