Samrådet pågår just nu, och projektledare Pia Törrö säger att det kommit ett 30-tal inlägg så här långt. Fler väntas, inte minst efter torsdagens möte då det gick att få tydligare bild över de olika stråken.
Fler illustrationer visades än som finns på Trafikverkets hemsida, och i synnerhet de som bor nära stråken kunde avgöra om de kan bli drabbade eller inte.
Några som var förskräckta över lösningen Sundgrundsleden var gänget som har sommarstugor vid Fagerviken. En grupp hade samlats för att titta på kartor och de berättade att de har gjort en gemensam skrivelse.
– Vi trodde att den här idén var glömd sedan länge, säger Kicki Karlsson.
– Lösningen innebär att många närboende drabbas, både de som har stugor och de som bor i samhället Örviken. Det förstör mycket av vår kust eftersom sträckningen är så nära havet, tyckte Marie Eriksson.
Intresserad utan att själv påverkas var Bosse Holmberg.
– Jag tycker att Tuvan ser ut att vara bästa alternativet. Lagom nära stan, påverkar inte så mycket bebyggelse, och kan ha hög hastighet, sade han.
En grupp från Skellefteå kommun var där med planeringschef Lars Hedqvist i spetsen. Han erkände att valet mellan alternativ har blivit svårare.
Tidigare har Skellefteå kommun drivit alternativ Östra Leden. Men nu konstaterar Lars Hedqvist att den djupa skärningen under Norrbotniabanan är ett problem.
Det är bara någon vecka till kommunen ska lämna synpunkter i samrådet.
– Jag tror inte att vi ska förorda någon korridor i nuläget, utan begära tydligare besked kring exempelvis vilka vägar som får anslutas till E4.
– Det är av yttersta vikt att våra öst-västliga vägar får anslutas, så att folk tar sig till och från nya E4 från flera andra vägar. Ju färre av- och påfarter desto sämre för stans lokala trafik.
Det Lars Hedqvist oroar sig för mest är att det väljs ett alternativ som senare inte visar sig vara nog samhällsekonomiskt lönsamt. I så fall skulle projektet i värsta fall lyftas bort ur regeringens infrastrukturplan.
I nuläget finns pengar avsatta för att bygga förbifarten. Pengarna finns under åren 2029-2033, men planen ska snart omprövas.
– Jag tror inte vi kan bygga tidigare än så. Tidplanen är redan snäv eftersom vi måste räkna med tid för eventuella överklagningar samt den tid att få vattendom, säger projektledare Pia Törrö.
Skellefteå kommun har tidigare erbjudit bidrag till planering för att snabba på byggstarten.
– Det är inte aktuellt just nu eftersom vi har pengar till projektering, säger Pia Törrö.