Största exploateringen på 100 år inleds i Skellefteå

Skebo och Skellefteå Industrihus inleder nu den, till ytan, största exploateringen i Skellefteås centrala delar på 100 år. Det handlar om området längs Södra Järnvägsgatan, från Lasarettsvägen och mot E4, där bolagen också äger majoriteten av fastigheterna. Befintliga fastigheter kommer att rivas.

Hela området mellan Norra och Södra Järnvägsgatan, mellan Lasarettsvägen och E 4, berörs. Befintliga hus i längan närmast järnvägen rivs och nya fastigheter ska byggas. Stationshuset längst bort i bild ska flyttas.

Hela området mellan Norra och Södra Järnvägsgatan, mellan Lasarettsvägen och E 4, berörs. Befintliga hus i längan närmast järnvägen rivs och nya fastigheter ska byggas. Stationshuset längst bort i bild ska flyttas.

Foto: Malin Christoffersson

Skellefteå2022-01-17 14:17

– Med tanke på de många typer av verksamheter som kommer att finnas längs sträckningen, från bostadshus och affärslokaler till resecentrum och kulturhus så kommer det att bli en viktig del av framtidens Skellefteå, säger Petter Westerlund, fastighetschef på Skebo i ett pressmeddelande. 

undefined
Längs den här gatan ska exploateringen ske. Huslängan där bland annat Friskvårdskompaniet nu finns kommer att rivas.

Ett samarbete har inletts med Skellefteå kommuns planavdelning och Trafikverket där fyra arkitektkontor i slutet av februari kommer att lämna sina förslag. Utvecklingen innefattar hela området mellan Norra och Södra Järnvägsgatan, mellan Lasarettsvägen och E4. 

– Det här känns helt fantastiskt och de flesta hyresgäster är införstådda med vad som ska ske, säger Petter Westerlund till Norran. 

Han tillägger att kontraktsvärdet ligger uppskattningsvis på cirka fem miljarder kronor, att befintliga fastigheter kommer att rivas och att de flesta nuvarande hyresgäster har rivningskontrakt. 

– Stationshuset är inte utrett än, men det kommer inte att stå där det står nu, det kommer att flyttas men vart är inte klart än. 

undefined
Stationshuset i Skellefteå ska flyttas men det är inte bestämt vart.

Enligt Anna Ersson, kund- och marknadschef på Skebo och vid Skellefteå Industrihus, berörs ett femtontal hyresgäster och byggnationerna kommer att ske i etapper. 

– Vissa hyresgäster har kontrakt till och med 2024, andra kommer vi att behöva föra en dialog med, säger hon. 

Hon tillägger att det här är startskottet för vad som kommer att ske, en vision över området.

Vilket ansvar har ni för hyresgästerna som måste hitta nya lokaler? 

– Vi har ett ansvar, men det kan se olika ut beroende på vad som står i avtalen, säger Anna Ersson.

undefined
Så här kan det nya området kring Södra Järnvägsgatan komma att se ut enligt en skiss från Skebo.

Byggandet i området ska vara färdigt 2030, då trafiken på Norrbotniabanan också ska vara igång i södergående riktning. För att detaljplanering och byggandet ska hinnas med intensifieras nu arbetet. 

– Vi tror att byggtiden kommer sträcka sig över fem års tid med ett flertal nya byggnader längs gatan. Det är en extremt komplex fastighet att exploatera. Förutom själva produktionen står vi inför stora utmaningar i att bibehålla funktioner för närliggande fastigheter samt trafikflödet både via väg och järnväg under hela projekttiden, säger Staffan Hansson, affärsutvecklare på Skebo och Skellefteå Industrihus. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!