Reglerna för vattenskoterkörning finns i vattenskoterförordningen. Enligt den är det endast tillåtet att köra vattenskoter i allmänna farleder och i områden som godkänts av Länsstyrelsen. Marion Stofkoper arbetar som naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen i Västerbotten.
– I förordningen finns bestämmelser om att Länsstyrelsen ska peka ut områden där man får köra utifrån ett visst antal kriterier, som att det inte får påverka djurliv och människors hälsa på ett negativt sätt, säger hon.
Allmänna farleder kring Skellefteå finns utanför Skelleftehamn, Kåge hamn och Bjuröklubb. I Västerbotten finns i dagsläget sju områden som godkänts av Länsstyrelsen, men inget av dessa ligger i Skellefteås närområde.
– Varje vatten som godkänns ska vara så påverkat av annan mänsklig verksamhet att vattenskoterkörningen inte tillför något nytt störningsmoment. Området ska inte vara för nära bostads- eller fritidshusområden, inte ha ett högt värde ur naturvårds- eller kulturmiljösperspektiv, biologisk mångfald, friluftsliv eller fiske, säger Marion Stofkoper.
Eftersom det finns få godkända områden har vattenskoterförordningen prövats i EU-domstolen.
– Det som är ifrågasatt är om det generella förbudet mot vattenskoter, utanför allmän farled och godkända områden, är tillräckligt motiverat ur miljöhänsyn. Vi får inte ha bestämmelser som skapar handelshinder om det inte är motiverat för att skydda miljö och människors hälsa, säger Marion.
EU-domstolen har uttalat att vattenskoterförordningen är tillåten enligt EU-rätten, med villkoret att länsstyrelserna pekar ut fler vattenområden. Det har ännu inte skett.
– Det har varit svårt för Länsstyrelsen att bestämma vilka vatten som uppfyller alla kriterier. Det finns väldigt många vattenområden i varje län, säger hon.
Det är polisen och kustbevakningen som ansvarar för tillsyn över bestämmelserna i vattenskoterförordning. Men på grund av det osäkra rättsläget bedrivs ingen tillsyn över var man kör. Vad betyder det – i praktiken?
– Vattenskoterförordningen går inte att tillämpa då den står i konflikt med EU-lagstiftningen och EU:s fritidsbåtsdirektiv och krav på fri rörlighet. Därför har vi i samråd med Åklagarmyndigheten och Polismyndigheten beslutat att tills vidare inte rapportera vattenskoterförare för brott mot vattenskoterförordningen, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.
Vattenskotrar jämställs sjörättsligt med fritidsbåtar, med undantaget att föraren måste ha fyllt 15 år och ha ett giltigt förarbevis, enligt Kustbevakningen. Den som kör vattenskoter ansvarar för att följa sjölagen och sjövägsregler på samma sätt som andra sjötrafikanter.
Men vattenskoterkörning påverkar miljön – mer än en vanlig fritidsbåt.
– Vattenskoter framförs med ett jetaggregat, vilket ger annan påverkan i grunda miljöer nära land. De är ofta mer känsliga från ett naturvårdsperspektiv. Jetstrålarna river upp bottenvegetationen och kan skapa grumling i vattendraget som är negativt för många arter som lever där, säger Marion Stofkoper.
Begränsningarna finns även för att skydda häckande fåglar.
– Det finns häckande fåglar, både vid kust och inlandsjöar, som är mycket känsliga för störning. De kan bland annat häcka på öar där det inte finns någon mänsklig närvaro eller bebyggelse och de störs av bullret från en vattenskoter.
Sedan förra året kan man bli bötfälld för onödig eller störande körning. Ingen har dömts för det brottet i polisregion Nord. Så hur ska man tänka?
– Håll avstånd och kör inte på ett sätt som stör andra båttrafikanter, badande eller djur, säger Valdemar Lindekrantz.
– Det bästa är att köra på allmänna farleder. Där har man säkerställt att körning är säkert och inte påverkar miljön eller människor. De flesta farleder finns ute i havet långt från land, så bullret stör inte människor, säger Marion Stofkoper.
Eftersom det inte görs någon tillsyn, betyder det att man kan köra i Skellefteälven?
– Det är svårt, eftersom lagstiftningen fortfarande är giltig. Men om du har förarbevis och håller dig till de bestämmelser som finns i sjölagen och miljöbalken, kan du inte bli lagförd utifrån vattenskoterförordningen om var man får köra, säger Marion.
Skellefteälven har drabbats av kräftpest, något Norran skrivit om. Kör man där måste man sanera både båtar och vattenskotrar, innan man flyttar fordonet till andra vatten.