Stora Nolia har haft det tufft de senaste åren.
2014 räknade Stora Nolia in över 100 000 besökare i Piteå och det var än fler 2013 i Umeå.
Sedan dess har Stora Nolia inte kommit upp på de sexsiffriga nivåerna, utan det var ungefär 83 000 besökare i Umeå 2019.
Förändring
Vid en presskonferens på måndagen berättade Jonas Dahlberg, vd Nolia AB, och Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia, att det nu är dags för en tydlig förändring.
– Utställarna känner att att nio dagar är en lång tid, säger Kattilasaari.
– Vi vill få in nya utställare blandat med gamla utställare, samtidigt vill vi ge besökarna en bättre totalupplevelse, förklarar Dahlberg.
Mer öppet
Tidigare har mässan pågått lördag till och med söndag. Nu kommer den att arrangeras lördag till och med onsdag. Premiären blir 1 till 5 augusti i Piteå i sommar.
Duon Dahlberg/Kattilasaari berättar att den totala tiden som utställarna kommer att tappa inte blir fyra dagar, utan att Stora Nolia kommer att ha ett utökat öppethållande i den nya kostymen.
Det är bland annat en enkätundersökning från sommarens Nolia i Umeå som lett fram till beslutet.
E-handel
På Norrans fråga berättar Kattilasaari att mässan nu bland annat kommer att jobba mer mot e-handeln.
– Det finns allt fler av de butikerna som vill synas i fysiska butiker eller showrooms.
Målet är 75000-8000 besökare under de fem dagarna i Piteå i augusti.
Noliakoncernen har haft det tufft de senaste åren och visat röda helårssiffror.
Sedan 2012 är Skellefteå kommun ägare av en tredjedel av Nolia AB genom det kommunala bolaget Skellefteå Stadshus AB.