Stora förändringar väntar i kommunen

Digitaliseringen kommer att få stor påverkan på kommunens arbete framöver, både gentemot medborgarna men också inom organisationen. ”Vi måste välkomna förändringen och se den som en möjlighet. Den sker redan oavsett vad vi gör”, säger kommunchef Kristina Sundin Jonsson.

Kristina Sundin Jonsson.

Kristina Sundin Jonsson.

Foto: Ulrika Andersson

Skellefteå2018-04-30 06:15
undefined
Kommunens tjänster kommer att bli allt mer digitala framöver. Bilden är ett montage.

Konjunkturen planar ut, vi blir fler, demografin förändras, det blir svårare att få tag på kompetens och det investeras mycket i kommunen.

undefined
Kristina Sundin Jonsson.

Det ställer också nya krav på service och information från myndigheter och kommuner, både gentemot medborgare, företag och medarbetarna.

– Det är tydligt att vi måste jobba på annat vis i framtiden för att klara välfärden och kompetensförsörjningen, säger Kristina Sundin Jonsson.

Många projekt

En sak är säkert – i den utvecklingen kommer digitaliseringen att spela en allt större roll.

– Den är på agendan för alla kommuner i dag. Vi står inför en total samhällsomvandling. Man pratar om digitaliseringen som en fjärde industriell revolution. Det som kan automatiseras kommer att automatiseras, säger kommunchef Kristina Sundin Jonsson.

Kartlägger information för att se vad som måste skyddas

Norran har tidigare berättat om löneroboten Robin som nyligen började jobba på kommunen. Det är bara en av flera digitala lösningar kommunen jobbar med. I dag pågår många projekt kring digitalisering på olika sätt.

Roboten Robin har börjat jobba med kommunens löner

– Inte minst styrs denna förändring av förväntningarna från medborgarna, säger Kristina Sundin Jonson.

– Det är bara att gå till sitt eget beteende, tillägger hon och pekar på sin mobiltelefon.

Mer delaktiga

Medborgarna och medarbetarna kommer att få en allt viktigare roll i denna omvandlingen där det handlar om att underlätta vardagen för kommuninvånarna.

– För oss gäller det att ha en mycket mer nära dialog med invånarna och att bjuda in fler att delta i utvecklingsarbetet, säger Kristina Sundin Jonsson.

Avfallsaffären, som lanseras? är en sådan tjänst, där medborgarna varit delaktiga i utvecklingen.

Hon sticker inte under stol med att det kommer att ske stora förändringar i arbetssätt inom kommunen, bland annat på grund av automatisering av arbetsuppgifter.

– Men det kan i sin tur göra att vi får mer tid med värdeskapande jobb. Under tidigare industrialiseringsfaser har vi sett att det tillkommer nya jobb, men man behöver vara redo för förändringar och att vissa arbeten försvinner medan nya tillkommer. Vi behöver göra det för att klara omvandlingen i samhället. Förändringar kommer att ske vare sig vi vill eller inte, säger hon.

Mer tillit

Förändringarna kommer även att innebära att personalen ska få större mandat att påverka förändringar mer.

– Omvärldsförändringar och kundbehov som är verksamhetsnära kommer att ske snabbt. Och det krävs tillit och mandat i organisationen för att vara så snabba som det behövs. Samtidigt kommer vi fortfarande att ha de politiska processerna, säger hon.

Kommunen har jobbat med digitaliseringen i flera år och gjort tester i liten skala. Det som är nytt nu är att alla verksamheter berörs i arbetet på bred front.

– Alla i organisationen vet numera vad som pågår och att man måste ta för sig, säger Kristina Sundin Jonsson.

Centrum för utveckling

Skellefteå har inte bara fokus på de egna verksamheterna. Kommunen har också tagit ett bredare ansvar för digitaliseringen i hela länet.

– Vi leder ett digitalt utvecklingscentrum där alla kommuner är med, säger Kristina Sundin Jonsson.

Det innebär bland annat att kommunen har upphandlat en e-tjänsteplattform tillsammans med övriga kommuner, utom Umeå.

– Vi kommer även att behöva samarbeta med näringslivet, föreningar och andra myndigheter för att klara det här, säger hon.

Kristina Sundin Jonsson

Det som kan automatiseras kommer att automatiseras

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!