Stor oro för framtiden bland företag i Skellefteå

Mer än hälften av företagen är oroliga för sin överlevnad. Det visar en undersökning som Visit Skellefteå har gjort.

Maria Broman och Maria Rautio på Visit Skellefteå.

Maria Broman och Maria Rautio på Visit Skellefteå.

Foto: Pressbild

Skellefteå2020-04-29 13:22

Visit Skellefteås har gjort en uppföljningsenkät angående Coronavirusets påverkan på företagen. Den visar att drygt 80 procent har påverkats ytterligare efter den första april.

Mer än hälften av företagen uppger att de tappat mer än hälften av sin omsättning, jämfört med för en månad sedan då det var 44 procent. Åtta av tio företag känner stor oro inför sommarsäsongen och hela 62 procent är oroliga för sin överlevnad.

Allra hårdast har krisen slagit mot hotell- och konferensbranschen, där nio av tio anläggningar uppger att de tappat mer än 70 procent av sin omsättning. 

– Många av företagen har kommit med kreativa lösningar på hur man kan mötas säkert upp till 50 personer. Men det har inte hjälpt. Konferensmarknaden dog från en dag till en annan och företagen ser ingen ljusning, berättar Maria Broman VD på Visit Skellefteå, i ett pressmeddelande.

Även event- och upplevelsebolagen är hårt drabbade och där anger sju av tio företag att de förlorat mer än 70 procent av omsättningen.

– Inställda evenemang slår mot våra arrangörer, men en annan kategori företag som drabbats mycket hårt är våra upplevelseföretag, framför allt de som erbjuder inomhusupplevelser, säger Maria Broman.

Undersökningen visar att restaurangerna har det fortsatt tufft, även om satsningar på take away slagit väl ut för många. En utmaning är att alla restauranger nu konkurrerar om samma målgrupp och att det inte alls går att få samma lönsamhet med take away. Inom handeln har livsmedelsbutikerna generellt klarat sig bra medan modebutiker och delar av övrig sällanköpshandel har det kämpigare.

Nio av tio företag har själva vidtagit åtgärder för att minska de ekonomiska effekterna av Covid-19. Här dominerar översyn av kostnader, korttidspermitteringar och ansökan om hyresrabatter. Många företag har också ställt om verksamheten för att kunna leverera varor och tjänster på ett säkert sätt till sina kunder. Här märks säkerhetstänk för minskad smittspridning, beställning av varor online eller via telefon, hemleverans och särskilda öppettider för riskgrupper.

– För den som vill handla på ett säkert sätt finns möjlighet att göra det. Omtanken om kunderna och serviceviljan är stor hos våra butiker. Kontakta din favoritbutik så hjälper de dig, säger Maria Rautio centrumledare på Visit Skellefteå.

På Visit Skellefteå delar man företagens oro inför sommaren och det kommer att bli avgörande om norrmännen kommer eller inte. Skellefteå har över 90 000 norska gästnätter varje år och merparten av dem infaller under sommaren.

– Norrmännen är otroligt viktiga för den turistekonomiska omsättningen i Skellefteå. Vi planerar för att vara redo när gränsen öppnas och hoppas verkligen få välkomna dem till Skellefteå även i sommar, förklarar Maria Rautio.

Utöver beredskap för marknadsföring mot Norge satsar Visit Skellefteå på den svenska marknaden och en stor Hemestra-kampanj, där de vill ge Skellefteåborna möjlighet att upptäcka nya smultronställen, men också att unna sig övernattningar och upplevelser på hemmaplan.

– Inför sommaren kommer vi att lansera ett Hemester-kort, där man kan samla på upplevelser och få erbjudanden. Och så fortsätter vi självklart att Backa Skellefteå, berättar Maria Broman.

Om enkäten

  Enkäten är gjord bland Visit Skellefteås medlemsföretag med fokus på besöksnäringsrelaterade verksamheter. 

  Totalt inkom 113 svar från en bredd av handels-, besöksnärings- och serviceföretag.

  Syftet med enkäterna är att samla in information om hur företagen påverkats av effekterna av Coronaviruset. 

  Frågorna som ställs rör dels faktiska uppgifter om företag och bransch, dels upplevd minskning i omsättning och kundflöde. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!