Inspektionen för vård och omsorg, IVO, hade flera skäl för att återkalla företagets tillstånd, att bedriva verksamhet med assistans, ledsagarservice, avlösarservice och hemtjänst. Beslutet baseras främst på: Återkravsärenden vid Försäkringskassan, ansvar gällande utländsk arbetskraft och efterlevnad av tidigare beslut. Den 10 februari ska allt vara avvecklat.
Humana har överklagat till förvaltningsrätten och begärt inhibition av IVO:s beslut. Inhibition innebär att företaget vill avvakta med att beslutet ska utföras och inte träda i kraft den 10 februari. Då kan Humana fortsätta sin verksamhet under rättprocessen.
Oron för framtiden har ökat både hos brukare och anhöriga samt anställda vid bolaget. I Skellefteå kommun handlar det om ett 10-tal brukare och ett 50-tal anställda. I Västerbotten ett 50-tal brukare och cirka 250 anställda.
– Jag förstår oron och att det är en kort tid innan verksamheten ska avslutades. Vi har haft samtal med Kommunal på onsdagen och även en del chefer är kontaktade där anhöriga undrar vad som händer, berättar Åsa Israelsson, chef vid stöd och service.
Informationen till den som har assistans och anställda ska Humana stå för.
– De ansvarar den kommunikationen. Än så länge avvaktar vi och ser vad som händer.
Finns det möjlighet för kommunen att ta över brukarna på kort tid?
– De har ju både möjlighet att kontakta oss eller något privat företag. Vill man välja kommunen så kommer vi att inleda samtal med Humana och Kommunal om hur vi kan lösa den situation som har uppstått på bästa sätt, säger Åsa Israelsson.
Det är även några privata företag som bedriver verksamhet i Skellefteområdet. Ett av dessa är Frösunda Personlig Assistans.
– Jag tror att alla privata aktörer har fått en hel del samtal. Vi håller en ödmjuk ställning till det som hänt, de funktionsnedsatta är redan innan det här en utsatt grupp, säger Torbjörn Carlbom, kommunikationschef.
– Vi ger inga råd utan pratar med dem som vilken intresserad person som helst. Bland annat vad assistansbeslutet grundar sig på och sedan måste vi säkerställa att vi har personal.
Försäkringskassan kommer att kontakta alla assistansanvändare, där de fattat beslut, för att informera om att verksamheten kan komma att upphöra.