I Skellefteå tätort finns nio livsmedelsbutiker. Dessa är, utan inbördes ordning, Ica Maxi Solbacken, Willys, Stora Coop Norrböle, Stora Coop Sörböle, Ica Torget, Coop Erikslid, Ica Kvantum, Ica Morön och Lidl.
Norran har kartlagt hur mycket det kostar att handla ett antal specifika varor i varje butik. Samtliga av dessa varor är hämtade från PRO:s årliga prisundersökning, som är Sveriges största undersökning av matpriser.
De varor vi har valt är en blandning av frukt och grönt, torrvaror, mejerivaror och frysvaror:
Bananer EKO 1 kg
Äpple Royal Gala 1 Kg
Brago 225 g
Kaffe Arvid Nordqvist ECO
Müsli AXA Gold Original
Grönsaksbuljong Knorr 12-pack
Kalles kaviar 190 g
Mamma Scans köttbullar 350 g
Standardmjölk 1 liter
Filmjölk 1 liter
Créme fraiche 2 dl
Kycklinglårfilé, Kronfågel 700 g
Gräddglass vanilj Sia 0,5 liter
Apelsinjuice God Morgon, 1 liter
Kavli Räkost 275 g
Ärter frysta Findus 600 g
Senap Slotts 450 g
Norrans undersökning visar att vissa butiker har betydligt bättre priser än andra. Allra billigast var det på Willys på Solbacken – där kostade Norrans matkasse 502,85 kronor.
Jarko Läspä, butikschef på Willys i Skellefteå, blir inte förvånad när Norran ringer upp för att meddela detta.
– Det visste vi ju redan! Vår affärsidé är att ha Sveriges billigaste matkasse, och vi har höga krav på att leva upp till det. Det är många som har det svårt med ekonomin just nu så det känns väldigt bra att vi håller vad vi lovar. Vi har också haft det tufft med import och inköp av vissa varor så vi har verkligen fått kämpa för detta, säger han.
Varför är ni billigast i Skellefteå?
– Vi är ju en utpräglad lågpriskedja med allt vad det innebär. Slimmade kostnader och ledvägar. Det jobbas febrilt på huvudkontoret från ena dagen till den andra och det är många faktorer som spelar in, säger Jarko Läspä.
Har kunderna reagerat på de stigande matpriserna?
– Absolut, vi märker av det varje dag. Det är en ständig snackis. Varje måndag morgon får vi veckans priser skickade till oss och jag har själv reagerat på att vissa saker har blivit dyrare. Då känns det kul att vi får en bekräftelse på att vi ändå är bäst.
I andra änden av undersökningen finns Ica Morön, som alltså har Skellefteås dyraste matkasse. Där blev priset för Norrans matkasse 609 kronor, alltså drygt 100 dyrare än på Willys.
Tommy Alm, ägare av Ica Morön, menar att en förklaring är att andra butiker medvetet sänker priserna på de varor som ingår i PRO:s prisundersökning.
– Jag vet att andra gör så, för att få ett bättre resultat i undersökningarna. Men vi håller inte på med sånt där. Dessutom kan en undersökning slå åt olika håll om man bara jämför runt tjugo varor, säger han.
Hur kommer det sig att ni hade dyrast matkasse i vår undersökning?
– Det finns olika sätt att se på det här. Om man stryker så många kostnader som möjligt, ja då är det klart att man kan pressa priserna lite. Men vi är en högservice-butik med gott om personal. Vi kör inte livet ur våra anställda som på vissa lågprisbutiker. Sådant spelar också in.
Har ni sett någon förändring i kundernas köpmönster den senaste tiden?
– Ja, visst märker vi av det. Kunderna har ett lite annat köpmönster, de köper mindre kött och så nu när det blivit dyrare. Men det är klart att inflationen och de stigande matpriserna är tråkiga både för oss och kunderna. Det påverkar alla negativt.
Norran har också gjort en parallell prisundersökning, då vi bytt ut de specifika märkesvarorna mot billigast möjliga jämförbara vara i varje kategori. I denna andra jämförelse har vi även tagit med Lidl, som har lite andra märken än övriga butiker.
Eftersom butikerna har olika utbud blir priserna i denna undersökning inte direkt jämförbara. Men noterbart är att Willys var billigast och Ica Morön dyrast, även i denna undersökning.
Fotnot: Undersökningarna genomfördes vecka 39, och är att betrakta som ett stickprov av de olika butikernas priser under just denna tidsperiod. Vi har jämfört ordinarie priser på varor.
PRO:s prisundersökning specificerar inte märken på mejeriprodukter. I dessa fall har vi därför jämfört billigaste mjölken, filmjölken och crème fraichen i respektive butik.