Stödverksamhet för elever i Skellefteå försvinner

Stödverksamheten Oasen på Sörböleskolan försvinner till hösten. En bidragande anledning är det ekonomiska läget i grundskolan. ”Eleverna är de stora förlorarna”, säger Mikael Johansson vid Sveriges Lärare i Skellefteå.

Jeanette Nygren, rektor för Sörböle rektorsområde, tror inte att kvaliteten i skolan kommer att påverkas negativt av åtgärderna som behöver vidtas.

Jeanette Nygren, rektor för Sörböle rektorsområde, tror inte att kvaliteten i skolan kommer att påverkas negativt av åtgärderna som behöver vidtas.

Foto: Wilhelm Sandelin Anton

Skellefteå2024-02-16 18:00

Oasen är en uppsamlingsverksamhet som har funnits i två läsår och samlar elever i behov av särskilt stöd. På Oasen jobbar i dag två grundlärare, en speciallärare och två assistenter. Eleverna kan komma från hela rektorsområdet.

Norran har nyligen berättat om den ekonomiska krisen i grundskolan och de besparingsåtgärder som just nu diskuteras. Upp till 100 visstidskontrakt kan komma att inte förlängas, och ett av de områden som drabbas värst är just Sörböle.

En följd av detta är att Oasen inte kommer att finnas kvar nästa läsår. Det är ett mycket negativt besked, säger Mikael Johansson som är ordförande för Sveriges lärare Skellefteå.

– Det vi hört från våra medlemmar är att man lyckats bra med Oasen, att det har gått framåt för den här elevgruppen. Men nu har man inte råd att ha kvar verksamheten.

undefined
Mikael Johansson, ordförande för Sveriges Lärare Skellefteå ser mycket negativt på att Oasen försvinner.

– Vi vill att folk ska välja att bo i Skellefteå och då är skolan central. Men just nu monterar kommunen ned den. Eleverna, våra medlemmar och samhället är de stora förlorarna, säger han.

För- och grundskolenämnden har begärt att få det stora underskottet (totalt runt 90 miljoner kronor) avskrivet av kommunfullmäktige. Bilden som kommunalrådet Lorents Burman (S) har förmedlat är att det inte ska bli några omfattande neddragningar.

”Den här frågan kommer att lösas”, uttryckte han i ett pressmeddelande förra veckan.

Men Mikael Johansson är inte säker på det.

– Vi har inte fått klart för oss vad det kan innebära om underskottet avskrivs. Kanske kan man rädda kvar vissa roller och verksamheter, men det vet inte heller förvaltningen ännu, säger han.

undefined
Stödverksamheten Oasen samlar elever i årskurs 3-6 som är i behov av särskilt mycket stöd under sin skolgång. Arkivbild.

Jeanette Nygren, rektor på Sörböleskolan, säger att Oasen sätts ”på paus” men öppnar för att verksamheten kanske kan återuppstå i någon form i framtiden.

Det är inte bara det ekonomiska läget som ligger bakom utan även ett vikande elevunderlag.

– Oasen har gett goda resultat men det är samtidigt en väldigt dyr verksamhet. Till hösten skulle vi dessutom bara ha två elever i den här särskilda undervisningsgruppen så de kommer att få återvända till sin hemskola. En lärarresurs från Sörböleskolan följer med så att det ska bli en bra övergång, säger Jeanette Nygren.

undefined
I Sörböle rektorsområde ingår även Sunnanåskolan, Tuböleskolan och Gummarksskolan.

I hela hennes rektorsområde finns i dag ungefär 160 tjänster, varav cirka 20 ser ut att försvinna till hösten. Det handlar främst om olika stödfunktioner i skolan såsom skolassistenter, lärarassistenter och pedagogiska assistenter. Men även någon enstaka socionom, lärare och fritidspedagog kan tvingas sluta.

Hur ska ni, med minskade resurser, lyckas ge eleverna det stöd de har rätt till?

– Jag har full förståelse för att vi måste göra det här omställningsarbetet för att få en budget i balans. Det är ju skattepengar det handlar om, som vi måste förhålla oss till. Då måste vi nyttja de resurser och kompetenser vi har på ett smartare sätt.

Vad betyder det?

– Det kommer att krävas ett nära pedagogiskt ledarskap från oss rektorer nu. Vi får lyfta på varje sten vilket blir en utmaning. Men vi ska ha en nära kontakt med personalen på skolorna och jobba tillsammans. Vi vill ju behålla och till och med öka den kvalitet vi har i skolan, säger Jeanette Nygren.

undefined
I det här vita trähuset håller Oasen till.

Kommer ni verkligen att klara av det?

– Ja, det tror jag. Det måste vi göra. Eleverna ska få det stöd de har rätt till och det är vårt uppdrag att klara att ge dem det.

En fördel med Sörböles rektorsområde är att personalen har hög behörighet, säger hon.

– Eleverna på Oasen hade kanske mått bra av att få fortsätta gå där. Men nu får det alltså följa med en personalresurs för dem vilket är bra. Och så har vi en nära dialog med elevhälsoteamet på deras hemskola.

Hur påverkas skolpersonalen?

– Det blir en oro förstås. Men förhoppningsvis blir det bättre när saker blir mer konkreta och jag vill ju att vi ska kunna hjälpas åt i det arbetet. Jag hoppas att man ska känna sig trygg i det. Det blir ett tufft arbete både nu och under hela hösten, men jag tror att vi kommer klara det tillsammans.

undefined
”Oasen har gett goda resultat men det är samtidigt en väldigt dyr verksamhet”, säger Jeanette Nygren.

Fakta Oasen

Oasen på Sörböle har funnits i två läsår och samlar elever i mellanstadieåldern.

Tanken är att barnen ska få det särskilda stöd de behöver för att sedan kunna återvända till sina hemklasser. Just nu går det fem elever på Oasen och till hösten skulle två av dem ha fortsatt där.

Som elev på Oasen står man kvar på sin ”gamla” klasslista och vissa lektioner sker fortfarande i den gamla klassen. Man kan också till exempel gå på fritids med sin hemklass.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!