Både Lars Nilsson och grannen Jörgen Lindfors jobbade 2008 som säljare i olika branscher. De diskuterade och kom fram till att de borde stå på egna ben och startade därför ett fristående säljbolag med uppdrag inom olika branscher.
Så kom den där dagen då Lars skulle köpa en målbur till barnen.
– Vi kanske skulle ta hem en container med burar, sa Lars till Jörgen.
Sagt och gjort duon köpte hem 1000 burar av hockeymålen som fanns i tre storlekar.
2010 ställde Nilsson och Lindfors, vars företag då hade det gamla säljbolagets namn, ut på Sportmässan Swesport. I samma veva hyrde de sin första lokal på Nålvägen.
Dörrar öppnades på Barnens hus-kedjan och Gekås.
– Plötsligt stod vi där och hade 15 artiklar som vi kunde sälja. Från början var det bara ett parti målburar.
Än i dag är Sportme stora på streethockey i Sverige, men sortimentet har breddats till över 15 varugrupper..
2018 flyttade de till Anbudsgatan och i början av 2021 landade Sportme i dagens lokaler, 900 kvadratmeter på Hedensbyn.
– 2015 slutade vi ta säljuppdrag på andra och började koncentrera oss på vårt eget, berättar Lars.
Det året ställde de ut på Team Sportias mässa och kunde också presentera sortimentet från disctillverkaren Latitude 64 i Skellefteå.
– Sedan gick Latitude 64 in som delägare i bolaget under 2017, berättar duon som nu sköter discdistributionen i Sverige, Finland och senast Danmark. 2017 skedde namnbytet till Sportme.
Lars Nilsson och Jörgen Lindfors konstaterar bägge att det var ett lyckokast att de kompletterade varandra bra, den förstnämnde är mer inköpare och de andra är mer säljare. Duon betonar att Sportme inte bara är en importör utan också produktutvecklare där de nu jobbar i nära dialog med producenter och beställer egen design på alla produkter, vilket kan vara allt från färger, namn till ren design för att bygga varumärket
Företaget har växt på alla sätt: anställda, produktantal, omsättning och yta.
I dag har företaget 330 artiklar och 300 discar i sin produktkatalog och gör idag affärer med i stort sett alla kedjor i Sverige & Finland inom sport- och leksaksbranchen.
– Det är helt galet, säger Jörgen Lindfors med ett skratt.
– Vi hinner inte med att backa bandet för att se exakt vad som hänt under de senaste tio åren, fortsätter Lars Nilsson och konstaterar att trender kommit och gått.
Pandemin gjorde, inte oväntat, att det blev ett litet extra fokus på utomhusidrott.
En sak Lindfors och Nilsson hoppas mycket på är de sportprylar med Bamsedesign de säljer efter ett licenssamarbete med förlaget Egmont. Det handlar om allt från skridskor och åklappar till fotbollar och fotbollsmål.
För att klara av expansionen har företaget en säljare i Jönköping sedan 2020 och en i Finland sedan 2021.
I Skellefteå arbetar sju personer, varav fyra med lagret.
– Vi räknar med att vi kommer att bli fyra till under 2022, berättar Lindfors.
Under 2021 kommer omsättningen att landa på mellan 42,5 och 43 miljoner kronor, dubbelt upp mot 2020.
– Vi ser mer möjligheter än hinder. Konkurrens får man räkna med, men vi har en personal som gör ett fantastiskt jobb, säger Lars Nilsson.