De behövde en streethockeybur – byggde ett företag

Det är inte ovanligt att ett företag startar efter att man insett att det behov man har själv delar man med många andra. Lars Nilsson på Skellefteföretaget Sportme på Hedensbyn upptäckte att det var svårt att hitta bra målburar för streethockey – och där drog allting igång ”Vi kommer nog att omsätta över 60 miljoner 2022”, säger den andre grundaren, Jörgen LIndfors.

Jörgen Lindfors, Sportme, visar en del av lagret av discar från Latitude 64 där de sköter distributionen i tre länder.

Jörgen Lindfors, Sportme, visar en del av lagret av discar från Latitude 64 där de sköter distributionen i tre länder.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2022-01-03 06:15

Både Lars Nilsson och grannen Jörgen Lindfors jobbade 2008 som säljare i olika branscher. De diskuterade och kom fram till att de borde stå på egna ben och startade därför ett fristående säljbolag med uppdrag inom olika branscher.

Så kom den där dagen då Lars skulle köpa en målbur till barnen.

– Vi kanske skulle ta hem en container med burar, sa Lars till Jörgen.

undefined
Sportmes grundare Lars Nilsson och Jörgen Lindfors tillsammans med den grafiska formgivaren Linda Stenberg. Nu hoppas företaget mycket på produkterna med Bamse.

Sagt och gjort duon köpte hem 1000 burar av hockeymålen som fanns i tre storlekar.

2010 ställde Nilsson och Lindfors, vars företag då hade det gamla säljbolagets namn, ut på Sportmässan Swesport. I samma veva hyrde de sin första lokal på Nålvägen. 

Dörrar öppnades på Barnens hus-kedjan och Gekås.

– Plötsligt stod vi där och hade 15 artiklar som vi kunde sälja. Från början var det bara ett parti målburar.

Än i dag är Sportme stora på streethockey i Sverige, men sortimentet har breddats till över 15 varugrupper..

2018 flyttade de till Anbudsgatan och i början av 2021 landade Sportme i dagens lokaler, 900 kvadratmeter på Hedensbyn.

– 2015 slutade vi ta säljuppdrag på andra och började koncentrera oss på vårt eget, berättar Lars.

undefined
Jörgen Lindfors, Sportme, visar en del av lagret av discar från Latitude 64 där de sköter distributionen i tre länder.

Det året ställde de ut på Team Sportias mässa och kunde också presentera sortimentet från disctillverkaren Latitude 64 i Skellefteå.

– Sedan gick Latitude 64 in som delägare i bolaget under 2017, berättar duon som nu sköter discdistributionen i Sverige, Finland och senast Danmark. 2017 skedde namnbytet till Sportme.

Lars Nilsson och Jörgen Lindfors konstaterar bägge att det var ett lyckokast att de kompletterade varandra bra, den förstnämnde är mer inköpare och de andra är mer säljare. Duon betonar att Sportme inte bara är en importör utan också produktutvecklare där de nu jobbar i nära dialog med producenter och beställer egen design på alla produkter, vilket kan vara allt från färger, namn till ren design för att bygga varumärket

Företaget har växt på alla sätt: anställda, produktantal, omsättning och yta.

I dag har företaget 330 artiklar och 300 discar i sin produktkatalog och gör idag affärer med i stort sett alla kedjor i Sverige & Finland inom sport- och leksaksbranchen.

– Det är helt galet, säger Jörgen Lindfors med ett skratt.

– Vi hinner inte med att backa bandet för att se exakt vad som hänt under de senaste tio åren, fortsätter Lars Nilsson och konstaterar att trender kommit och gått.

Pandemin gjorde, inte oväntat, att det blev ett litet extra fokus på utomhusidrott.

undefined
Givetvis finns streethockeyburar kvar hos Sportme. Grundarna Jörgen Lindfors och Lars Nilsson visar en av dem i sortimentet.

En sak Lindfors och Nilsson hoppas mycket på är de sportprylar med Bamsedesign de säljer efter ett licenssamarbete med förlaget Egmont. Det handlar om allt från skridskor och åklappar till fotbollar och fotbollsmål.

För att klara av expansionen har företaget en säljare i Jönköping sedan 2020 och en i Finland sedan 2021.

I Skellefteå arbetar sju personer, varav fyra med lagret.

– Vi räknar med att vi kommer att bli fyra till under 2022, berättar Lindfors.

Under 2021 kommer omsättningen att landa på mellan 42,5 och 43 miljoner kronor, dubbelt upp mot 2020.

– Vi ser mer möjligheter än hinder. Konkurrens får man räkna med, men vi har en personal som gör ett fantastiskt jobb, säger Lars Nilsson.

Fakta

Tillväxt summa rörelseintäkter senaste bokslut:

1 Railcare Machine 928 procent

2 Best Glass Sweden 902 procent

3 Nordelektro 542 procent

4 Gmkab Gummi Metall Konsult i Västerbotten AB 318 procent

5 Tidy Powersports i Skellefteå AB 202,5

6 Drivecenter Arena i Norr AB 196,6

7 Forsell Maskin AB 173 procent

8 Högkammen AB 173 procent

9 S.K Total Livs AB 163 procent

10 Contractor Mark I Skellefteå AB 162 procent

15 Sportme AB 131 procent

Källa: UC

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!