Enligt Sandra Nordahl har avgiften introducerats i enlighet med bestämmelser i vägförordningen och avgiftsförordningen. Hon berättar att det inte gick rätt till förut. Avgiften är kopplad till handläggningstid och infördes efter samtal med Trafikverkets jurister.
– Vi ska ta en avgift för handläggningstiden och inte bekosta den med skattepengar.
Numera kostar det också att ansöka om andra tillstånd, till exempel om någon vill anlägga en anslutningsväg till en av Trafikverkets vägar. Då ligger avgiften på 4 600 kronor, men enligt Sandra Nordahl har det inte medfört lika negativ respons.
– Inte som det här med virkesupplagor. Vi har fått mycket reaktioner, dels för att det blivit en del missförstånd. En mindre seriös tidning har skrivit ”att man inte får lägga virke på sin egen tomt längre”, men så är det inte. Det har man fått förklara.
”Nästan hela förtjänsten”
En del kritiker har sett detta som ett slag mot landsbygden, berättar Sandra Nordahl.
– Och sagt att man äter upp stora delar av vinsten för mindre skogsägare.
Jonas Eriksson, medlemschef på Norra Skogsägarna, beskriver förändringen vid årsskiftet som en ”obehaglig överraskning”. Han tycker också att avgiften drabbar mindre skogsägare.
– Framför allt de som jobbar med eget leveransvirke, om man måste dra fram virket till allmän väg. När man tittar på värdet av en trave så far nästan hela förtjänsten. Sedan kan man undra, vad kostar tillsynen och kontrollen av allt det här?
Om Trafikverket upptäcker en otillåten virkesupplaga försöker de kontakta den ansvarige. Sandra Nordahl säger att personen sedan ges en chans att flytta traven.
– Det går några steg innan böter kan bli aktuellt.
Beloppet 2 900 kronor
Sandra Nordahl förklarar att nivån på tillståndsavgiften regleras i avgiftsförordningen.
– Det är inte vi som sätter den. Den här typen av tillstånd tillhör avgiftsklass 4 och vi har inte kunnat välja klass. Den baseras på vilken handläggningstid man har och sådär.
De senaste veckorna har flera skogsägare ringt Jonas Eriksson och undrat över de nya reglerna. Han tycker att Sveriges politiker behöver göra en grundlig översyn.
– Och se om man kan hitta en lösning med dispens eller ändra regelverket. Har man orimliga regelverk så bör man agera.