Johan Linder trodde inför arrangemanget att besöksantalet skulle gå ner då man flyttade från Skellefteå Kraft arena och minskade antalet dagar till två.
– Det kom över 15 000 besökare, det är 5 000 fler än vår tidigare toppnotering. Även Sara kulturhus fick ett rekord då de för första gången låg på maxkapacitet.
Nordsken var tvungen att minska i storlek för att rymmas i kulturhuset. Det blev betydligt färre montrar och föreläsare.
– Vi använda många ytor, det finns mycket skrymslen och vrår där. Men vi såg det som ett spännande test att kunna förlägga ett så pass stort event där.
Arrangemanget var gratis i år.
– Det är ett svårt hus att hantera, att kunna stänga av och ta betalt, säger Johan Linder.
Bortfallet i entréintäkter jämfört med tidigare år blev cirka en miljon kronor. Även sponsorintäkterna blev betydligt lägre, det fanns färre ytor som reklam kunde finnas på. Men det fanns även en del positivt med Sara kulturhus.
– Vi hade teknik på plats, support av tekniker och en inredning som inte behövde förskönas.
De utställare som var på plats var mycket nöjda med Nordsken.
– Generellt så var en grupp av de som varit på det större arrangemanget inte nöjda, medan en stor grupp barnfamiljer var supernöjda.
Johan Linder berättar också att man vill arrangera Nordsken någon gång under detta år.
– Absolut, vi planerar vidare och hoppas att vi kan få ekonomiska förutsättningar till det.