Majoriteten av deltagarna var studenter, men det anslöt också folk från bland annat it- och spelbranschen. Medarrangören Erik Okfors från Creative crowd berättar dock att man inte behöver några förkunskaper för att vara med.
– Många inbillar sig att man redan måste kunna göra ett spel, men mycket handlar om att väcka folks latenta kunskaper. Du kanske är duktig på ”storytelling” (historieberättande). Kör på det då! säger han.
En del av arrangemanget gick ut på att skapa utifrån samhällsomvandlingen i Skellefteå. Deltagaren Malin Hellströms grupp skapade därför ”CO2” på temat.
– Spelet handlar om en student som är kvar på Campus år 2030. Hans mål är att rensa området på koldioxid och omvandla det till kol eftersom Skellefteå kommun inte tagit sitt ansvar att följa alla miljömål. Det är halvt urspårat, men jättekul.
Hon berättar att tidsgränsen var snäv.
– Det är en stressad men rolig situation att vara i, säger Malin Hellström.
Deltagaren Sebastian Forsvik var också på plats. Hans grupp skapade ”Frögger” – en variant av klassikern ”Frogger”.
– Konceptet är att du är en groda som hoppar mellan Viktoriabron och Parkbron. Man hoppar mellan isblock som flyttas fram och tillbaka.
Blev ni färdiga?
– Vi hade ett fullt fungerande spel att visa upp. Att det saknades grejer som vi egentligen tänkt ha med – det är en annan femma.
Bakom arrangemanget står Arctic game med projektet Intersective game, Go business och Futuregames.