Spel skapades från ax till limpa – på tre dagar

I helgen samlades 50 personer på Campus Skellefteå för Mashup game jam – ett arrangemang dit deltagare kom för att skapa spel under en begränsad tid. ”Man utvecklas enormt mycket”, säger deltagaren Malin Hellström.

”Jag lärde mig otroligt mycket. Saker som annars tagit tre veckors kurs känns det som man lärt sig på en dag ”, säger deltagaren Sebastian Forsvik. I bild syns också Malin Hellström.

”Jag lärde mig otroligt mycket. Saker som annars tagit tre veckors kurs känns det som man lärt sig på en dag ”, säger deltagaren Sebastian Forsvik. I bild syns också Malin Hellström.

Foto: Erica Lång

Skellefteå2023-11-20 18:00

Majoriteten av deltagarna var studenter, men det anslöt också folk från bland annat it- och spelbranschen. Medarrangören Erik Okfors från Creative crowd berättar dock att man inte behöver några förkunskaper för att vara med.

– Många inbillar sig att man redan måste kunna göra ett spel, men mycket handlar om att väcka folks latenta kunskaper. Du kanske är duktig på ”storytelling” (historieberättande). Kör på det då! säger han.

undefined
I spelet ”CO2” ska en student rensa Campusområdet på koldioxid.
undefined
Mashup game jam i Skellefteå lockade totalt 50 deltagare.

En del av arrangemanget gick ut på att skapa utifrån samhällsomvandlingen i Skellefteå. Deltagaren Malin Hellströms grupp skapade därför ”CO2” på temat.

– Spelet handlar om en student som är kvar på Campus år 2030. Hans mål är att rensa området på koldioxid och omvandla det till kol eftersom Skellefteå kommun inte tagit sitt ansvar att följa alla miljömål. Det är halvt urspårat, men jättekul.

undefined
Både Sebastian Forsvik och Malin Hellström är nöjda med helgens ”game jam”.

Hon berättar att tidsgränsen var snäv.

– Det är en stressad men rolig situation att vara i, säger Malin Hellström.

Deltagaren Sebastian Forsvik var också på plats. Hans grupp skapade ”Frögger” – en variant av klassikern ”Frogger”.

– Konceptet är att du är en groda som hoppar mellan Viktoriabron och Parkbron. Man hoppar mellan isblock som flyttas fram och tillbaka.

undefined
Sebastian Forsviks grupp skapade spelet ”Frögger” där en groda ska ta sig mellan Viktoriabron och Parkbron.
undefined
Under skapandet fanns möjlighet att nyttja bland annat VR- och motion capture-utrustning. Här hjälper motion capture-teknikern Erik Okfors till i ett tidigare projekt. Arkivbild.

Blev ni färdiga?

– Vi hade ett fullt fungerande spel att visa upp. Att det saknades grejer som vi egentligen tänkt ha med – det är en annan femma.

Bakom arrangemanget står Arctic game med projektet Intersective game, Go business och Futuregames.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!