Snart tas vagnen bort trots att föroreningarna kan öka

Vagnen som mäter luftkvalitet på E 4 i centrum ska bort. Men det betyder inte att luften är bra eller att kommunen ska sluta med sina mätningar.

Ulla Bro på platsen där det nya mätinstrumentet för partiklar ska placeras.

Ulla Bro på platsen där det nya mätinstrumentet för partiklar ska placeras.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2020-10-09 06:15

I nästan 15 år har den vita vagnen stått på trottoaren vid E 4 och mätt halten kväveoxid och partiklar i luften i det område i Skellefteå som är värst drabbat av luftföroreningar. Men i juni 2021 ska den bort. Det tillfälliga bygglovet har gått ut. 

Det betyder inte att luftmätningarna ska avslutas. Kommunen är ålagd av Naturvårdsverket att mäta halterna av kvävedioxid och partiklar. Men instrumenten kommer att vara mer diskreta. Redan har ett utav dem monterats innanför fasaden på det gröna parkeringshuset. Det instrumentet ska mäta kväveoxid och på andra sidan E 4 monteras ett annat intill en husfasad, som ska mäta partiklar.

– Det är nog till mångas glädje, säger Ulla Bro, miljöinspektör med ansvar för luftkvalitetsmätning.

undefined
Mätvagnen har kritiserats för att förfula men nu ska den bort eftersom bygglovet upphör.

Enligt en rapport från Ramboll är luften i svenska städer fortsatt dålig och 29 städer visar för höga halter av luftburna partiklar. Skellefteå är en av dessa. De pekar på att frisk luft är ett av 16 miljömål som riksdagen beslutade om 1999 och i år skulle Sverige ha nått målet, vilket man enligt Ramboll är långt ifrån.

I Skellefteå är det en ökande trend när det gäller partiklar i luften. Så har det varit i minst tio år, enligt Ulla Bro. Partiklarna kommer bland annat från däck som slits eller från förbränningsprocesser. Om man andas in dem kan det leda till andningsbesvär och andra luftvägssymtom, men även hjärt- och lungsjukdomar, lungcancer samt förtida dödsfall, enligt Naturvårdsverket. Särskilt farligt är det för barn. Cirka 7 600 personer beräknas dö i förtid på grund av dålig luft varje år, enligt Naturvårdsverket.

När det gäller kvävedioxid går det lite upp och ner, bland annat beroende på väder. Vintertid kan luften skikta sig över E 4 och bilda ett lock som stänger in luftföroreningarna. 

– Kvävedioxid är ett problem i de stora städerna och längs kusten norrut. I Skellefteå ligger vi på gränsen till att överskrida normen, säger hon.

Miljökvalitetsnormen är en gräns bestämd på EU-nivå, miljömålen en annan och lägre gräns. När det gäller normen för kvävedioxid klarar Skellefteå den tre år av de fem senaste åren. När det gäller miljömålen är det alltså sämre. 

Men förutom på E 4 genom centrala staden och det närmaste området runtomkring, samt Kanalgatan och en liten bit in på Storgatan så är luften ganska bra i Skellefteå.

Och även om kväveoxid är ett problem i dag förväntas det minska när fordonsparken blir mer elektrifierad. Medan det faktum att Skellefteå växer kan innebära mer trafik och mer partiklar. 

Ulla Bro gör varje år en rapport om luftkvaliteten, som skickas till Naturvårdsverket och som även läggs ut på kommunens hemsida. Hon hoppas att mätningarna med de nya instrumenten ska bli bättre än tidigare. De är placerade där luften blir mer instängd på E 4 mellan huskropparna och det är just där det är som värst som man ska mäta. Dessutom kommer de att kunna få timmedelvärden för partiklar, till skillnad från dygnsmedelvärden, liksom mätningar av fler storlekar på partiklar.

Tanken är också att kommunen ska vidta åtgärder för att minska utsläppen. En åtgärdsplan gjordes 2010, som tog sikte på 2015 och är inte längre relevant.

Planeringschef Lars Hedqvist ansvarar för åtgärdsprogrammet, men han har stött på problem. Konsulter och även Trafikverket baserar sina prognoser på statistik från exempelvis SCB, som inte räknar med stor expansion i Skellefteå. 

– Jag har svårt att få omvärlden att tro på oss. De tror att utsläppen ska minska för att befolkningen inte växer samtidigt som fordonen blir mer miljövänliga.

Det har därför varit svårt att få till en trafikprognos som faktiskt motsvarar den befolkningsutveckling, fastighetsutveckling och kommersiell utveckling som kommunen förväntar ska ske.

– Det är ett dilemma att utvecklingen har tagit fart så kraftigt och fortsätter att accelerera. Vi kommer i klartext att få mer trafik framöver. Vi har ännu inte Norrbotniabanan eller en stor andel fossilfri trafik, säger Lars Hedqvist.

Med bristande underlag har därför arbetet med åtgärdsprogrammet dragit ut på tiden. Men kommunen har arbetat med ett förslag och ett utkast. 

– Förhoppningen är att det ska presenteras om två månader.

Han tillägger också att det är jätteviktigt för kommunen att prognoserna följer utvecklingen.

– Det är en argumentationsgrund för både Norrbotniabanan och en ny E 4 om vi ska be regeringen om investeringsmedel.

Mätvagnen

I augusti 2019 ville politikerna i Skellefteå sluta mäta föroreningar och ta bort mätvagnen. I december samma år svängde de efter synpunkter från länsstyrelsen, Trafikverket och Naturvårdsverket. De påpekade att även om miljökvalitetsnormen inte överskridits så är resultaten inte tillfredsställande. Samhällsutveckling som inletts väntas också medföra ökad trafik och ökade utsläpp. Kommunledningskontoret föreslog därför att ett åtgärdsprogram för renare stadsluft skulle upprättas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!