Guldstadens Frakt har funnits i sin nuvarande form sedan 2004.
– 2005 tog vi över all lokal distribution åt DHL, vilket tidigare skötts av flera olika åkare. Vi driver även en terminal där vi sköter allt ankommande och avgående gods för DHL i Skellefteå, berättar Thomas Karlberg.
För DHL:s räkning genomför Guldstadens även fjärrtransporter till och från Småland, Blekinge, Halland och Skåne.
– Förutom bilar i Skellefteå har vi även bilar stationerade i Söderhamn och i Hässleholm, säger Patrik Stenman.
Men åkeriet har också många andra kunder vilka står för cirka hälften av omsättningen. En av de största är IKEA. Åt dem sköter företaget alla hemleveranser i Norra Västerbotten.
– Under kvällstid kör vi ut varor från IKEA där allt packas upp från pall och bärs in till kund. Detta sysselsätter två-tre lätta lastbilar och tre till sex anställda tre kvällar i veckan, berättar Thomas.
De arbetar även med budtransporter inom Skellefteå med omnejd
– Vi anlitas ofta av företag som deras ”personliga budchaufförer”. Det innebär att vi sköter alla transporter som om vi var en del av företaget. Dessutom bedriver vi kretslinjetrafiken i form av åtta fasta turer över Norrlands kust och inland samt cirka sju bilar i centrala Skellefteå, säger Patrik.
Totalt har Guldstadens Frakt 33 bilar och 19 släpar.
– Vi har växt kraftigt de senaste tre åren från 45 till 60 anställda. För det brutna räkenskapsåret landade vi i år på 60 miljoner kronor vilket är en ökning med fem miljoner jämfört med förra året, berättar Thomas.
Sju anställda arbetar på kontoret och sex på terminalen medan resten utgörs av chaufförer.
– Vi har en otroligt bra personal och vi skulle behöva bli fler eftersom vi nu har full beläggning och har svårt att ta på oss mer jobb, säger Patrik.
Guldstadens Frakt arbetar ständigt med att bli effektivare och miljöarbetet är viktigt.
– Vi försöker att köra med så små bilar som möjligt och vi har valt bilar som går på biodiesel. Vår bränslekostnad ligger på cirka 8,5 miljoner kronor per år, berättar Thomas.
Sedan tre år tillbaka har de också en egen verkstad som sköter reparationer och service av lastbilarna.
– Det är jätteviktigt för oss att ha koll på grejerna, betonar Patrik.
Från början var Anders Stenman vd och sonen Patrik och Thomas Karlberg skötte trafikledningen.
– För fyra år sedan gick Anders i pension och då förändrade vi organisationen så att vi anställde trafikledare som tog över det som jag och Thomas sysslat med tidigare. Det innebar att vi fick mer tid över till att arbeta långsiktigt och vi försöker att lägga oss så lite som möjligt i det operativa arbetet, berättar Thomas.
Han och Patrik sitter mitt emot varandra i ett ganska trångt kontor.
– Vi satt på ett liknande sätt som transportledare och det fungerade så bra att vi satsade på en liknande lösning när vi ändrade organisationen. Nu har vi båda en helhetsbild av vad som händer, avslutar Patrik Stenman.
Han ansvarar för bilarna och terminalen medan Thomas ser till så att logistiken och fjärrtransporterna fungerar optimalt.