Från början satt företaget tillsammans med den digitala spetsbyrån North Kingdom men våren 2018 flyttade Once Upon in i de nuvarande lokalerna i anrika Markstedska villan.
– Det börjar redan bli trångt här men ytterligare några medarbetare får nog plats. Vi trivs så bra i den här miljön att vi helst inte vill flytta eftersom den är en viktig del av företagskulturen, berättar Once Upons grundare och vd Lina Andersson.
Once Upons affärsidé bygger på en app där användarna kan skapa fotoböcker av sina egna bilder direkt i mobilen, för att sedan beställa hem boken i fysisk form. Den idén fick Lina 2016 när hon fortfarande arbetade som producent på designbyrån North Kingdom i Skellefteå, vilket hon då gjort i fyra år.
– Det började med att jag sökte lösningen på ett problem men hittade den ingenstans.
Problemet låg i att hon fotade allt mer med telefonen, men istället för att göra något av bilderna så lades de på hög i kamerarullen.
Jag ville ju spara dem i fysisk form, men hittade inget enkelt sätt att göra det kontinuerligt, över tid. De lösningar som fanns utgick inte från användaren eller de utmaningar vi har idag med massor av bilder och lite tid.
Satsningen startade hon tillsammans med North Kingdom och en investerare hösten 2016. Med från början var också Linus Nilsson, idag ansvarig för användarupplevelsen, och Hans Eklund, nu teknisk chef.
– Det här har verkligen varit en spännande resa och vi är fortfarande bara i början av den, säger Linus Nilsson.
Nio månader efter att utvecklingsarbetet påbörjades var den första versionen av appen färdig att släppas på marknaden.
– Det var riktigt spännande men det visade sig att den fungerade bra och vi fick omgående betalande kunder. Nu när man tittar tillbaka så är det väldigt mycket som har hänt sedan dess och det är faktiskt svårt att känna igen tjänsten idag i jämförelse med den första versionen, berättar Lina.
Arbetet med att förbättra appen och bygga ut nya funktioner och tjänster pågår fortlöpande. Once Upons designers och programmerare jobbar ständigt med utveckling och testning av appen.
– Vi använder oss av hypotesdriven utveckling vilket är en vetenskaplig metod för att testa antaganden och bygga produkter utifrån det. I den ingår mycket mätningar för att vara säkra på att vi möter kundernas behov och inte gissar vad de vill ha, säger Lina.
Innan en ny funktion lanseras har den först testats internt vid fikabordet, sedan av ”nära och kära” och slutligen av ett slumpmässigt urval riktiga användare.
– Den senaste stora förändringen, “Collaboration”, lanserades i somras. Funktionen ger användare möjlighet att vara inne i samma fotobok och skapa den tillsammans. Mamman och pappan kanske vill göra en årsbok tillsammans och istället för att skicka bilder mellan varandra samarbetar man med en bok från var sin telefon, berättar Hans Eklund.
Appen är gratis att ladda ner och det är först när användarna tar steget att beställa en tryckt fotobok som Once Upon tjänar pengar.
– Idag använder vi ett tryckeri i Sverige och ett i Stuttgart i Tyskland, men tittar på möjligheten att anlita ytterligare ett tryckeri i Europa för att minska avståndet till kunderna, berättar Lina.
Once Upon har i dagsläget sålt fotoböcker till 48 olika länder och Västeuropa är den största marknaden, med Tyskland i topp.
– I Tyskland verkar de gilla Sverige och svensk design, och det är en stor marknad för fotoböcker, säger Lina.
Appen finns översatt till nio olika språk och stödjer nästan lika många valutor.
– Globaliseringen är häftig på så vis att vi kan sitta i Skellefteå och agera i hela världen. Vi ser att mycket fungerar likadant, och att det vi lärt oss på en marknad ofta går att applicera på nästa - så länge vi har rätt språk och valuta, säger Linus.
November och december är den mest intensiva perioden för Once Upon eftersom fotoböcker är en populär julklapp.
– Men januari och februari är också hektiska månader eftersom det är många som vill samla minnena från året som gått i en fotobok, så just nu är det full fart hos oss, avslutar Lina Andersson.