Det senaste decenniet har omkring 70 dödsfall inträffat på snöskoter och enligt Nationella Snöskoterrådet har nästan hälften av dem varit drunkningsolyckor. Så sent som i veckan omkom en man i Arjeplogsfjällen när han tros ha kört ner i en isvak med sin skoter.
På grund av vibrationer och motorljud upptäcker inte skoterföraren isens varningssignaler på samma sätt som till exempel en skridsko- eller skidåkare kan göra.
En skoter kan också hinna ta sig långt ut på en svag is, speciellt om skotern körs i en hög hastighet.
– Skoteråkare bör ha särskilt stor respekt för vårisarna. En is som ser stabil ut på morgonen efter en kall natt kan tappa sin bärighet på bara några minuter i vårsolen, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterrådet i ett pressmeddelande.
Han tillägger.
– Med rätt förberedelser och genom att rådfråga personer med god lokalkännedom kan många tragedier undvikas.