Skoterförare varnas för förrädiska vårisar

Vi närmar oss mitten av april och har påskfirandet runt hörnet – då går
ut med en varning till alla skoterförare.

Foto: Johan Nilsson/TT

Skellefteå2019-04-13 11:48
undefined

Det senaste decenniet har omkring 70 dödsfall inträffat på snöskoter och enligt Nationella Snöskoterrådet har nästan hälften av dem varit drunkningsolyckor. Så sent som i veckan omkom en man i Arjeplogsfjällen när han tros ha kört ner i en isvak med sin skoter.

På grund av vibrationer och motorljud upptäcker inte skoterföraren isens varningssignaler på samma sätt som till exempel en skridsko- eller skidåkare kan göra.

En skoter kan också hinna ta sig långt ut på en svag is, speciellt om skotern körs i en hög hastighet.

– Skoteråkare bör ha särskilt stor respekt för vårisarna. En is som ser stabil ut på morgonen efter en kall natt kan tappa sin bärighet på bara några minuter i vårsolen, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterrådet i ett pressmeddelande.

Han tillägger.

– Med rätt förberedelser och genom att rådfråga personer med god lokalkännedom kan många tragedier undvikas.

Viktiga saker att tänka

• Kör aldrig ensam och håll avstånd mellan snöskotrarna.

• Låt kapellet vara öppet på eventuella passagerarpulkor.

• Alla i sällskapet bör ha isdubbar lätt åtkomliga.

• Kör inte över okända vattendrag. Inte ens uppmärkta ”ruskade” leder är en garanti för att vårisen håller, de visar bara var isen normalt är säkrast.

• Isen är ofta extra svag vid sjöarnas utlopp och inlopp, på frusna vattendrag och på reglerade sjöar. Isen är också svagare vid vass, bryggor, broar, uddar, sund och grund.

• Snöskoterförare som ofta korsar isbelagda vatten bör ha med räddningslina, torrt ombyte och gärna flytoverall eller annat flythjälpmedel.

Källa: Nationella Snöskoterrådet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!