På Lejonströmsskolan går 91,2 procent av eleverna ut nian med godkända betyg i samtliga ämnen. På Norrhammarskolan är siffran 89,3. Det enligt Skolverkets senaste statistik. Det kan jämföras med exempelvis Bolidenskolan, där inte ens hälften av eleverna får fullständiga betyg.
Lejonströmsskolans rektor Viktoria Israelsson Ölund tror att skolans framgång beror på flera saker.
– En viktig faktor är att vi på Lejonströmsskolan har välutbildad, behörig personal som över tid tillsammans med varandra och eleverna skapat en gynnsam skolkultur, berättar hon.
Att de strävar mot samma mål är också viktigt, tror hon.
– Det handlar om en laginsats. Vi har höga förväntningar på varandra och på eleverna, varje dag arbetar vi för att erbjuda eleverna en trygg lärmiljö.
Niondeklassarna Signe Lindström, Noel Johansson och Albin Degerfeldt går i samma klass på Lejonströmsskolan. De känner sig nöjda med sina studieresultat och ser fram emot att börja gymnasiet i höst.
– Vi har gått i samma klass sedan 6:an. Vi är 22 elever i klassen, vi är färre då vi är hörselklass och det kan ha bidragit till att vi har lugn och ro under lektionerna, säger Albin.
– Jag tror att de höga studieresultaten beror på att vi har en bra skolmiljö och bra lärare som följt med oss genom åren. Det har varit någon enstaka lärare som slutat, men annars har vi haft i princip samma lärare alla år, säger Signe Lindström.
– I årskurs 7 hade vi dessutom två lärare på alla lektioner i de teoretiska ämnena, säger Noel Johansson.
På Norrhammarskolan har Göran Lundmark arbetat som rektor sedan 2013.
– På Norrhammarskolan har vi legat ganska stadigt på cirka 5–10 procent som inte gått ut med godkända betyg de sista fem åren. Det kan låta bra, men på 100 elever så blir det 5–10 stycken och det är för många, säger han.
Skolan har som mål att alla elever ska gå ut med minst godkänt i alla ämnen. Det ska uppnås genom regelbundna uppföljningar på närvaro, klassgenomgångar och betygskonferenser.
– Vi har jobbat hårt de sista åren med arbetsro och tycker att vi gjort framsteg. Nedskärningarna inom skolan har påverkat resultaten. Det råder det inga tvivel om. Budgeten räcker knappt till grundverksamheten.
Göran Lundmark berättar att skillnaden mellan pojkar och flickor ökar när det kommer till betygen.
– Vad det beror på är svårt att säga, men generellt är flickorna mer studiemotiverade. Det kan även delvis handla om mognad. I vissa klasser råder ”antipluggkultur” där jargongen är att inte vara duktig.
– De här förväntningarna grundläggs tidigt, förmodligen redan i förskoleåldern. Flickorna presterar bättre, men mår sämre.
Anledningen till att skolan ändå lyckats så pass bra tror han beror på flera faktorer. Även han nämner lärarbehörighet och kontinuitet.
–Vi har en stabil personalgrupp och har haft samma skolledning och elevhälsa under lång tid.
På Norrhammarskolan erbjuds eleverna att spela ishockey och träna konståkning på skoltid inom ramen för elevens val.
– Det är bevisat att elever som håller på med fysisk aktivitet presterar bättre inom andra ämnen.
Utbildningsnivån bland elevernas föräldrar är också högre än genomsnittet för kommunen.
– Om stödet och intresset för barnens studier är stort från vårdnadshavarna så visar det sig även i betygen, säger Göran Lundmark.