Bakgrunden är en anmälan som Skolinspektionen fick 8 december 2018 från en anhörig till eleven. Enligt anmälan är eleven utsatt i skolan och hamnar ofta in konflikt. Anmälaren anser att personal lägger skulden på eleven istället för att utreda rätt stöd. Ett resultat av detta är försämrade skolresultat.
Skolan uppger att de satt in stödinsatser för att eleven ska kunna nå sina studiemål, bland annat anpassad studiegång. Enligt skolan har de inte ha fått information om att eleven har känt sig utsatt.
Utreda behoven
Skolinspektionen har tittat på ärendet och deras bedömning är att det finns brister i arbetet med elevens rätt till stöd. Myndigheten framhåller att skolan har skyldighet att utreda stöd även om det handlar om andra problem än inlärningssvårigheter, exempelvis sociala svårigheter och koncentrationssvårigheter. Något som inte gjorts.
Att beslut om anpassad studiegång har fattats utan att en utredning utredning gjorts innan, ser de som en brist.
Därför ska skolan skyndsamt utreda vilka behov av stöd eleven har. Skolinspektionen förelägger därför Skellefteå kommun att vidta åtgärder i enlighet med skollagen senast 15 maj i år.