Skola kritiseras för bristande utredning om stöd

En skola i Skellefteå kommun kritiseras för att den inte utrett en elevs behov av stöd. Det framgår av ett föreläggande från Skolinspektionen. Nu måste skolan vidta åtgärder inom ett par månader.

Skellefteå kommun får skarp kritik för att ha brustit i skyldigheten att utreda elevens behov av stöd. Bilden är inte tagen på den aktuella skolan.

Skellefteå kommun får skarp kritik för att ha brustit i skyldigheten att utreda elevens behov av stöd. Bilden är inte tagen på den aktuella skolan.

Foto: JESSICA GOW / TT

Skellefteå2019-03-15 07:00
undefined
Skellefteå kommun får skarp kritik för att ha brustit i skyldigheten att utreda elevens behov av stöd. Bilden är inte tagen på den aktuella skolan.

Bakgrunden är en anmälan som Skolinspektionen fick 8 december 2018 från en anhörig till eleven. Enligt anmälan är eleven utsatt i skolan och hamnar ofta in konflikt. Anmälaren anser att personal lägger skulden på eleven istället för att utreda rätt stöd. Ett resultat av detta är försämrade skolresultat.

Skolan uppger att de satt in stödinsatser för att eleven ska kunna nå sina studiemål, bland annat anpassad studiegång. Enligt skolan har de inte ha fått information om att eleven har känt sig utsatt.

Utreda behoven

Skolinspektionen har tittat på ärendet och deras bedömning är att det finns brister i arbetet med elevens rätt till stöd. Myndigheten framhåller att skolan har skyldighet att utreda stöd även om det handlar om andra problem än inlärningssvårigheter, exempelvis sociala svårigheter och koncentrationssvårigheter. Något som inte gjorts.

Att beslut om anpassad studiegång har fattats utan att en utredning utredning gjorts innan, ser de som en brist.

Därför ska skolan skyndsamt utreda vilka behov av stöd eleven har. Skolinspektionen förelägger därför Skellefteå kommun att vidta åtgärder i enlighet med skollagen senast 15 maj i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!