Efter att ha studerat i Australien och tagit en bachelor of business och entreprenörskap ville 28-åriga Sara Vikström från Morön starta eget när hon kom hem till Sverige. Efter att hon och kollegan Helene Norman bollat en massa idéer fram och tillbaka kom de fram till att speeddejting ännu är ett oupptäckt koncept i Sverige.
– Det här är ju något som slagit i många länder. I Australien, där både jag och Helene bodde, är detta ett vanligt sätt att socialisera sig på, bygga relationer med människor och dejta. Vi ifrågasatte snabbt varför det inte finns liknande upplägg i Sverige i samma grad och hur den svenska kulturen formar folkets sätt att dejta, säger Sara som dock själv inte provat på detta.
– Vi pratade med några kompisar som bodde i Stockholm och förstod att det finns en efterfrågan – men det är ingen inte brandat eventen och marknadsfört dem tidigare. Det har dykt upp ett event lite då och då – men det har varit väldigt limiterat och inte nått ut till folket. I Australien gör man det nästan varje eftermiddag. Där är det mer än afterwork än en dejt, men det handlar väl lite om kulturen där. I Sverige har vi ingen riktig konkurrent ännu.
Både Sara och Helene älskar att träffa människor och brinner för networking.
– Idén växte fram under hösten när vi började vidga vårt kontaktnät i Stockholm och träffade mycket människor. Efterfrågan för att träffas på ett genuint sätt fanns, många var intresserade – frågan var bara hur vi kunde bygga upp ett speeddejtingbolag och minska stigman kring ämnet.
Sara tycker att det i dagens samhälle är lätt att gömma sig bakom mobil eller dataskärm.
– Utseendefixeringen har aldrig varit större. Via nätdejting är det lätt att svajpa vidare till nästa person så fort någon gör ett misstag eller inte fyller dina preferenser från topp till tå. Vår vision är att anordna speeddejting för hetero- och homosexuella personer i alla åldrar. Den sociala ”boomen” är här och vi är fast beslutsamma att växa parallellt med samhällets återuppbyggnad. Vi jobbar för att skapa en trend där telefoner läggs bort och människor får träffas och dejta på ett genuint sätt.
Namnet Woooed är naturligtvis genomtänkt.
– Det bygger på det amerikanska uttrycket "woo someone" som betyder ungefär att få någon på fall. Vår förhoppning är att vi ska kunna få folk att säga: "Ska du med och woooa i kväll?", säger hon och skrattar.
För att det ska bli en så bra ”match” som möjligt mellan personer har de valt att skräddarsy eventdagarna.
– Här ser vi framförallt att människor som letar seriösa förhållanden kanske träffas under ett tillfälle, medan de som hellre söker en rolig kväll med till exempel vänner kommer en annan dag. På eventen blir det fyra minuter långa dejter innan man byter person att prata med. Det blir ett rullande system, men även pauser där lite aktiviteter hålls.
Efter en lång pandemi är nu är projekt klart att sjösättas. Stockholm stod först på tur och premiärkvällen var på torsdagskvällen. Sedan blir det Göteborg kort därefter, och efter det blir det ytterligare fem städer runt om i Sverige.
– Först ut är Malmö i sommar. Sedan tänker vi Uppsala och Umeå i augusti. Där planerar vi studentvarianter när folk hoppar på sina utbildningar och då kan vi skräddarsy kvällar under nollningen för att studenterna ska lära känna varandra bättre.
Sedan finns planer på Linköping och Helsingborg.
– Men det handlar om efterfrågan. I de mindre städerna blir det inte ett event i veckan utan vid enstaka tillfällen.
De har ett avtal med Clarion och kommer att hålla till i deras lokaler till att börja med.
Naturligtvis kommer det att vara coronaanpassade event.
– Det är superviktigt och många tycker säkert att det är konstigt att vi drar igång nu. Men för oss handlar det om att hålla sig till alla restriktioner. Den lokal som vi håller till i är jättestor och borden står minst tre meter från varandra. Vi kommer att ha handsprit och deltagarna kommer att få tillgång till ansiktsmasker om de vill. Det blir ett sittande event och bordsbeställning på både mat och dryck. Dessutom kommer hotellvakter att hålla ställningen på våra event.
Och när kommer Woooed till Skellefteå?
– Just nu ser vi ingen marknad där. Men vi får se, det kanske blir något enstaka sommarevent med lite roligt tema och networking.