En svensk skola helt utan svenska elever? Anledningen är de regler som Centrala studiestödsnämnden, CSN, har. Flygutbildningar i Sverige måste ingå i Yrkeshögskolan för att elever ska vara berättigade till studiestöd. I den senaste ansökningsomgången till Yrkeshögskolan beviljades helikopter- och lokförarutbildningar – men inga flygutbildningar.
– Vi får förfrågningar hela tiden från svenskar som vill gå här. Många är beredda att betala för själva utbildningen, men när de inte kan få studiestöd för uppehället så söker de sig till utbildningar utomlands istället där de kan få stöd av CSN, säger Cecilia Holmlund till Norran.
”Rent krasst kan man säga att svenskt studiemedel ges till de som väljer andra utbildningsländer än Sverige. Konsekvensen blir också att de troligen stannar utomlands och arbetar med flygbolag kopplade till de flygskolorna. Jag tror att de flesta kan hålla med om att detta snedvrider konkurrensen till utländska flygskolors fördel,” skriver hon i ett inlägg i frågan på Linkedin.
Frågan är komplicerad och sträcker sig tillbaka till ett regeringsbeslut från 2008. Konsekvensen idag blir, förutom avsaknaden av svenska elever, ett problem för flygbranschen.
– Piloter är en bristvara både för flygbolag och andra aktörer både i Sverige och utomlands. De vi utbildar kanske blir kvar i landet en kortare tid innan de flyttar igen.
Men det finns hopp för framtiden. Frågan har varit uppe på högsta nivå och riksdagsledamöterna Alireza Akhondi (C) och Gunilla Svantorp (S) har ställt en fråga om problemet till utbildningsminister Mats Persson (L).
Flygskolan har också ansökt direkt till utbildningsdepartementet om att bli studiestödsberättigade utan positivt gensvar.
Men Cecilia Holmlund är ändå optimistisk.
– Jag tror att det kommer att lösa sig till slut. Vi behöver piloter och vi är den enda flygskolan i världen som är inriktad på hållbarhet. Här uppe kan vi dessutom flygträna i riktiga vinterförhållanden och det är något flygbolagen efterfrågar.
Skolan startade 2022 och har för tillfället 24 elever med fler som startar under kommande månaderna. Men man skulle kunna ta emot fler.
– Upp mot 36 skulle vi kunna ha med nuvarande flotta och personal, men vi kan snabbt dimensionera upp med starka ägare i ryggen, säger Cecilia Holmlund.
I maj tar de två första sin examen. Eventuellt fler om vädret tillåter att eleverna hinner slutföra sina flygtimmar. Cecilia Holmlund är nöjd med verksamheten, trots problemen med CSN.
– Det har varit väldigt roligt, men utmanande med ny hållbar teknik i en regeltung bransch.Vi har fått positiv feedback från både flygbolag och elever. Men vi behöver ju kunna ha svenska elever i framtiden om vi ska fortleva, avslutar Cecilia Holmlund.