Granskning av politikers bilar – mest och minst utsläpp

Hur klimatvänliga är politikernas bilar? Norran har jämfört utsläppen av växthusgaser hos partiernas bilinnehav. Här är resultatet.

Här är resultatet av granskningen. Flera partier har relativt få ledamöter, vilket man bör ha i åtanke. Ett par bilar som släpper ut mycket eller litet koldioxid kan ge stort utslag.

Här är resultatet av granskningen. Flera partier har relativt få ledamöter, vilket man bör ha i åtanke. Ett par bilar som släpper ut mycket eller litet koldioxid kan ge stort utslag.

Foto: Infogram/Pontus Lundahl

Skellefteå2023-07-03 07:00

FN varnar för att rekordvärme kommer att inträffa på jorden nästa fem åren. Det kan påverka hälsa och tillgång till vatten och mat. Arktis värms snabbare än jorden som helhet. 

En tydlig anledning är förbränning av fossila bränslen, som bidrar mest till växthuseffekten globalt, enligt Naturvårdsverket. Fram allt handlar det om koldioxidutsläpp.

Enligt Naturvårdsverket står inrikes transporter för en tredjedel av landets totala utsläpp och vägtrafiken bidrar med 60 procent.

I snitt släppte nya personbilar ut 67 gram växthusgaser per kilometer 2022 enligt Transportstyrelsen och andelen laddbara fordon ökar. De är dock få – vid årsskiftet 2021/2022 5,9 procent av personbilarna.

Naturvårdsverket räknar upp tre saker som krävs för minskad miljöpåverkan. Energieffektiva och fossilfria fordon, en högre andel förnybara drivmedel och ett mer transporteffektivt samhället – genom stad- och samhällsplanering så att reseavstånd minskar och satsningar på digital kommunikation.

Norran har granskat vilka bilar politikerna i kommunfullmäktige i Skellefteå äger via biluppgifter.se. Sammanställningen visar att Kristdemokraternas bilar släpper ut mest gram växthusgaser per kilometer och politiker.

– Vilken bil man väljer är upp till individen. Det är inget vi lägger oss i, säger gruppledare Per Boström.

undefined
Per Boström (KD) har själv valt att köpa en elbil men ser att det i vissa situationer finns behov av fossila fordon.

Hur går diskussionerna i partiet om utsläpp?

– Vi för en aktiv politik i regeringsställningen kring detta där vi inte jagar transporter utan utsläpp och klimatpåverkan. Transporter behövs, särskilt i Skellefteå med de geografiska avstånden. Men det är viktigt att jobba med klimatsmarta alternativ.

Han tillägger att i lokalavdelningen finns många som har entusiastfordon av äldre modell som har höga utsläpp.

Du har själv en elbil – varför det?

– Det är bra att kunna bidra till en klimatsmart lösning. Men i familjen har vi även behov av dieselbil. Infrastrukturen för elbilar är inte helt utbyggd och det behövs för att dra släp bland annat. I ett kallt klimat måste det även finnas fossilfordon.

I snitt släpper politikernas bilar ut 12 gram växthusgaser per kilometer körning. Snittet för flottan av personbilar i Sverige var 135 gram utsläpp av koldioxid per kilometer 2022, enligt Trafikverket. Så Skellefteå ligger något bättre till, de långa avstånden i kommunen till trots. Nästan 17 procent av politikerna har elbilar eller någon form av hybrider. 

Per Boström har ingen aning om vad det kan bero på att en så stor andel fullmäktigeledamöter har ellösningar på sina fordon.

– Men det är positivt.

De två miljöpartisterna lever som de lär och har elbilar och minst utsläpp. Linnea Öhman, gruppledare, har en Nissan Leaf som hon köpt begagnad.

– Vi pratar mycket om fordonstrafiken i partiet. Vi vill att så många som möjligt ska kunna leva livet utan egen bil. Och att de som har behov av bil ska få möjlighet att välja utsläppsfria bilar. Vi driver också på om utbyggnad av laddstolpar och biogasbilar.

undefined
Linnea Öhman (MP) säger att rent ekonomiskt hade hon kunnat motivera att hon skulle ha behållit dieselbilen en tid till. "Men jag löste det ändå med en begagnad elbil", säger hon.

Varför har du valt elbil?

– Jag kör långa sträckor till jobbet, bor på landsbygden och har inte tillgång till buss. För mig passar elbil jättebra då jag vill kunna köra utan utsläpp.

Hon påpekar att valet av bil kan beror på i vilken situation man är i livet.

– Man måste också ha råd med en elbil, men kör man långt är det jättebra med elbil. Det är skönt att kunna ladda hemma. Jag minns inte när jag var på en mack och tankade senast.

Hon tillägger att det såklart kräver lite mer planering, men att det inte är problem i vardagen.

– Man lär sig.

Varför tror du att Skellefteås politiker ligger så bra till i statistiken?

– Dels är politiker samhällsintresserade och engagerade. Sedan kanske de ligger lite högre inkomstmässigt och har råd att köpa elbilar.

undefined
Bensin och diesel är fortfarande populärast.

Enligt biluppgifter.se är det flera politiker som saknar bil och därmed är de troligtvis ännu mer klimatvänliga än de som äger bilarna, även om en del äger andra fordon såsom motorcyklar, traktorer och skotrar. De har vi däremot inte räknat med här. Vilken bil man valt att köpa senast visar vilken ambition man har att minska klimatavtrycket.

Markku Abrahamsson, gruppledare för Sverigedemokraterna, har den bil som släpper ut mest, en bensindriven Chrysler Grand Voyager med utsläpp på 294 gram växthusgaser per kilometer. Som parti har SD däremot placerat sig som på fjärde plats i sammanställningen, mycket tack vare att några ledamöter tycks sakna bil. 

Det populärast bilmärket är Volvo (14 stycken), följt av Volkswagen (6), Toyota (5) och BMW (5). 

Så granskade Norran

Vi valde de senast köpta bilarna. Då personen saknade bil har vi tittat på bilar registrerade på någon annan i hushållet och valt den.

Utsläpp per kilometer registrerades. Hänsyn togs inte till tillverkningsutsläpp utan enbart bränslet.

När det gäller laddhybrider, där utsläppen kan variera beroende på hur mycket bilen laddas, så har vi letat andra källor för snittförbrukning.

Vi har inte tagit hänsyn till hur mycket personen kör eller om hen samåker med andra.

Källa är biluppgifter.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!