För polisen gäller det att upprätthålla servicen till medborgarna samtidigt som man vill begränsa spridningen av covid-19.
Därför vill man att polisstationens reception i Skellefteå bara ska besökas om det är nödvändigt och att det enskilda ärendet inte kan lösas på annat sätt.
Johan Karlsson, chef för stationsbefälen och receptionen i Skellefteå, säger:
– Vi vill hjälpa medborgarna som kommer in till polisstationen på bästa sätt. Men på grund av rådande restriktioner så måste undvika trängsel i receptionen och minimera antalet fysiska besök. Har man ingen dator så kan man ofta söka hjälp av någon anhörig eller vän.
– Många ärenden och frågor löser man enklare via hemsidan – polisen.se – än att komma in till polisstationen. De allra flesta brott som anmäls skickas sedan till lokalpolisområde Skellefteå för handläggning. Har man ett tips att lämna till polisen så ringer man även telefonnummer 11414, fortsätter Johan Karlsson.
11414 har fått kritik för långa köer, hur svarar ni de som fruktar dessa telefonköer?
– Vi är medvetna om det ibland kan vara lång väntetid när man ringer 11414. Snittväntetiden är för närvarande 13 minuter. Men så länge coronarestriktionerna råder så hoppas vi att man står ut med att vänta ett tag. Men polisen jobbar hårt för att minska väntetiden.
Hur ska folk tänka kring att anmäla en cykelstöld eller ett betydligt mera akut brott?
– Är det akut så ringer man 112. Ett brott som inte är pågående så ringer man lämpligen telefonnummer 11414. Men är det så att man inte vill anmäla brottet per telefon så får man självklart komma in till polisstationen. Det kan vara så att man av något skäl inte vill anmäla per telefon eller via hemsidan.
– Vi försöker på bästa sätt hjälpa den som kommer in beroende på vilket brott man blivit utsatt för. Enklare anmälningar har vi personal som löser direkt. Men rör det ett nära relationsärende så tar man kontakt med den chefen och kollar om denne har någon personal som kan ta upp anmälan. Ibland kan de direkt men ofta är de upptagna och då får man vänta, tillägger Johan Karlsson.
Hur tänker ni kring att det ibland samlas flera personer i polishusets reception?
– Kommer man in så försöker vi så snabbt som möjligt att hjälpa till exempel en målsägande. Men vi vill inte ha folk sittande i receptionen i onödan. Vi har möjlighet att boka en tid senare, beroende på vilken typ av brott det rör, eller att vi senare ringer upp. Det är ofta flera personer som samtidigt vill anmäla brott. Detta medför att det blir väntetid innan man får hjälp.
Även om folk knappt reser just nu: hur fungerar det numera kring att skaffa ett nyss pass?
– När det gäller pass och nationellt id-kort så bokar man tid via hemsidan eller genom att ringa telefonnummer 11414. Är det inte bråttom så kan man vänta.
Kunde man förenkla, att samtal som berör Skellefteå inte behövde gå via den stora växeln?
– Vi har tittat på en lösning att man ska kunna komma i kontakt med polisen i Skellefteå direkt per telefon för att sedan boka en tid på polisstationen för anmälningsupptagning med mera, detta för att slippa vänta i receptionen på hjälp. Men det går inte för närvarande. Det är samma lösning i hela landet att ringer man 11414, avslutar Johan Karlsson.