Norran berättade i mars i år om det nya healthtech-företaget Mindforce Game Lab i Skellefteå som grundades av Emma Lundberg, professor vid KTH, David Eriksson, North Kingdom, entreprenören Anders Tånger, bland annat Skellefteå Ventures, och Johan Schiller, finansman.
Kvartetten har även lyckats rekrytera Tim Leinert till Skellefteå. Han har internationell erfarenhet av att utveckla digitala gränssnitt för patientgrupper åt läkemedelsindustrin. Han leder idag bolagets operativa produktutvecklingsarbete.
”Grym kombination”
Kvartetten kan sägas vara bekanta och bekantas bekanta. Bolaget tog fart och registrerades i slutet av 2017. Ser man på dess hemsida är nu åtta personer i ett team kopplade till företaget som utvecklare och fyra personer till fungerar som bollplank i hälsofrågor
– Det är en grym kombination av olika expertiser, konstaterar Emma Lundberg.
Hälsosamma vanor
Mindforce Game Labs sammanfattar sin mission i en mening. ”Vi vill skapa meningsfulla spel som skapar hälsosamma vanor och som fungerar som en vän på resan mot en bättre hälsa”.
Under hösten har bolaget gjort en ny finansieringsrunda.
– Vi har jobbat hårt för att få in lokala finansiärer. Branschen finns främst i Stockholm, men det har varit viktigt för oss att en del av finansieringen varit lokal, säger Emma Lundberg på telefon från Palo Alto där hon verkar i dag (se faktaruta).
Finansiärer är tunga namn som KTH-forskaren och professorn Mathias Uhlén, Partnerinvest i norr AB och Petter Mikaelsson.
Andra möjligheter?
I samband med arbetet med mikroskopbilderna till Cellatlasen kom Emma att arbeta med dataspelutvecklare, som tog fram spelet ”Project Discovery”, vilket integrerades i scifispelet ”Eve Online”.
Där kunde spelarna att hjälpa till med att klassificera mönster i bilderna, vilket resulterade att 329 000 personer ställde upp och levererade 32 miljoner bildklassificeringar.
Emma, som själv var en avatar, en rollfigur, i det spelet, började fundera över andra möjligheter med dataspel.
Depression
Det är där nu Mindeforce Game Lab kommer in. Emma beskriver det företaget utvecklar kommer i ett gränssnitt mellan life science och spel. Spelet är i dag i första hand inriktat på personer med depressioner eller bipolaritet. Där finns många som får sin diagnos i relativt unga år, 18 till 30, och som redan finns bland spelpubliken.
– Ett problem är att människorna som behandlas inte tar medicinerna som de ska, berättar Emma Lundberg.
Får belöning
Upp till 70 procent fullföljer inte sin behandling. Det är där spelet kommer in. Tas inte medicinerna får man inte spela spelet.
– Det är fascinerande att se kraften i detta spel. Vi vet att spela kan skapa beroende. Hur kan vi använda den delen i spelandet till något positivt?
– Det spel vi har ska hjälpa dem att bygga nya rutiner. För att få kunna spela måste du först öppna burken. Sedan får du spela som belöning.
Mindforce Game Lab använder uttrycket ”playtients", för dem som har ett medicinsk tillstånd och som spelar företagets spel.
”Viktig input”
Emma vill inte gå in på vad spelet innehåller som gör det lockande, utan konstaterar:
– Det är ett episkt spel med karaktär som bryr sig om spelaren. Det passar dig och påminner dig det på ett trevligt och lekfullt sätt.
Just nu pågår studier och valideringar av spelet.
– Vi är otroligt tacksamma över hur många som har ställt upp. Trots att de har svårigheter har de bjudit på sig själva och gett oss viktig input, säger Anders Tånger.
Mindforce Game Lab hoppas på att spelet ska kunna lanseras i slutet av sommaren 2020.