Skellefteföretaget gick från 40 till 60 anställda 2022

Skellefteföretaget Once Upon Publishing fortsatte sin expansion under 2022. Företaget växte från 40 till 60 anställda och omsättningen ökade från drygt 90 till 150 miljoner kronor.” ”Nu kommer det stora bolag och vill samarbeta med oss. Det är ett kvitto på att vi nått ut”, säger marknadschefen Cecilia Edström.

Once Upon, här vd Lina Andersson och marknadschefen Cecilia Edström, har hållbarheten i fokus. Den ska genomsyra hela verksamheten inklusive företagets leverantörer och tryckeripartners.

Once Upon, här vd Lina Andersson och marknadschefen Cecilia Edström, har hållbarheten i fokus. Den ska genomsyra hela verksamheten inklusive företagets leverantörer och tryckeripartners.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2023-03-13 06:00
undefined
Once Upon, här vd Lina Andersson och marknadschefen Cecilia Edström, har hållbarheten i fokus. Den ska genomsyra hela verksamheten inklusive företagets leverantörer och tryckeripartners.

Under 2022 tog Once Upon, som levererar fotobokstjänster, ett stort steg i Skellefteå. Företaget flyttade från 100 kvadratmeter på Storgatan till 1 000 kvadratmeter i Hjorten, det tidigare kommunhuset i Skellefteå, där det nu verkar i två våningsplan.

Från Hjorten utgår i dag drygt 40 personer. Once Upon har också hubbar i Stockholm, Piteå och Örnsköldsvik.

– Vi har tagit till så att vi ska kunna växa här. Personaltillväxten kommer att fortsätta, men inte i samma takt som under 2022, säger Lina Andersson, vd och grundare.

undefined
Once Upons Minette Fernberg och Helena Melender, bägge product designers, sitter och jobbar tillsammans. Once Upon passerade 150 miljoner i omsättning 2022.

Från att ha varit trångbodda har nu företaget bra med luft.

– Hela 2022 har handlat om att rekrytera och onboarda människor i organisationen, konstaterar Lina Andersson.

Då restriktionerna runt pandemin började avklinga märkte också Once Upon en förändring i efterfrågan. Den ökade påtagligt. Möjligheten att röra sig friare gjorde också att folk ville dokumentera mer med bilder. Det gjorde att fler enkelt ville skapa personliga fotoböcker i både app och på webb – som sedan kan bli fysiska, vilket är Skellefteföretagets signum.

undefined
Lina Andersson fick idén till Once Upon då hon insåg att på tok för många bilder blev kvar i telefonen – och knappt någon blev något fysiskt att ta i.

– Folk har åter börja uppleva mer. De har rest, gift sig och annat som var mindre vanligt under pandemin. Det innebär att de tagit fler bilder och har fler minnen att göra fotobok av, säger Lina Andersson och konstaterar att kundtillväxten tog rejäl fart efter sommaren och håller i sig.

I dag har företaget sina största marknader i Sverige, Tyskland och Nederländerna.

– Jag tror att vi kulturellt är ganska lika Nederländerna, att vårt visuella bildspråk och vår kommunikation passar som hand i handske där. Vi passar olika bra på olika marknader, säger Cecilia Edström.

Under 2022 satsade till exempel företaget reklam på billboards i tunnelbanan i Berlin.

– Vi har kört mycket digital marknadsföring och en del varumärkesbyggande insatser, förklarar Cecilia Edström.

Nu har dessutom Once Upon en person jobbar heltid med partnerskap och pr. Produktutvecklingen fortsätter samtidigt i hög takt.

undefined
Personalen sitter fyra och fyra och arbetar på Once Upons kontor där de flyttade in 1 maj, 2022: Dian Golay, user researcher (närmast), Linus Nilsson, chief product officer (t v) och Frida Rindevall, cx designer.

– Vi har skalat upp från ett till fyra team för vidareutvecklingen av produkten. Här handlar det om att skapa samsyn om vart vi ska och sen jobba mot vår vision. Det är superspännande och jättesvårt samtidigt, berättar Lina Andersson.

– Vi jobbar hela tiden med förbättringar: Hur tar vi nästa kliv? Vi är ödmjuka och står oss bra trots att det är tuffare tider nu. Vi växer inom vår marknad, men vi vet inte vad som kommer att hända i morgon. Vi måste agera utifrån det som sker i omvärlden, fortsätter hon.

Under 2022 lanserade Once Upon också en webbversion och har nu ett sömlöst användande.

– Det går att gå direkt från mobilen och jobba vidare på webben. Det är vi först i världen med, berättar Lina Andersson.

undefined
Marknadschefen Cecilia Edström och vd Lina Andersson berättar att Skellefteföretaget Once Upon publishing ökade antalet anställda med 50 procent, till 60 personer under 2022.

Under hösten 2023 kommer Once Upon att göra ytterligare en produktlansering.

– Den breddar sortimentet. En till fysisk produkt som är närstående till det vi gör i dag. Det är en komplettering som vi tror att våra kunder kommer att uppskatta, berättar Lina Andersson.

Än går inte Once Upon med vinst.

– Vi räknar med att nå break even ungefär 2024/2025 och vi räknar med att ta oss dit utan att behöva ta in mer pengar, förklarar Lina Andersson.

Once Upon Publishing

Once Upon Publishing säljer fotoböcker som kunder producerar via mobilen och webben. Idén fick Lina Andersson utifrån sina egna behov av en enkel tjänst att göra fysiska böcker av mobilbilder.

Bolaget grundades av Lina Andersson, Johan Schiller, Linus Nilsson, Hans Eklund och North Kingdom.
Ägare är Grundarna, Verdane, Spintop Ventures, Alexander Hars och Treac.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!