Under 2022 tog Once Upon, som levererar fotobokstjänster, ett stort steg i Skellefteå. Företaget flyttade från 100 kvadratmeter på Storgatan till 1 000 kvadratmeter i Hjorten, det tidigare kommunhuset i Skellefteå, där det nu verkar i två våningsplan.
Från Hjorten utgår i dag drygt 40 personer. Once Upon har också hubbar i Stockholm, Piteå och Örnsköldsvik.
– Vi har tagit till så att vi ska kunna växa här. Personaltillväxten kommer att fortsätta, men inte i samma takt som under 2022, säger Lina Andersson, vd och grundare.
Från att ha varit trångbodda har nu företaget bra med luft.
– Hela 2022 har handlat om att rekrytera och onboarda människor i organisationen, konstaterar Lina Andersson.
Då restriktionerna runt pandemin började avklinga märkte också Once Upon en förändring i efterfrågan. Den ökade påtagligt. Möjligheten att röra sig friare gjorde också att folk ville dokumentera mer med bilder. Det gjorde att fler enkelt ville skapa personliga fotoböcker i både app och på webb – som sedan kan bli fysiska, vilket är Skellefteföretagets signum.
– Folk har åter börja uppleva mer. De har rest, gift sig och annat som var mindre vanligt under pandemin. Det innebär att de tagit fler bilder och har fler minnen att göra fotobok av, säger Lina Andersson och konstaterar att kundtillväxten tog rejäl fart efter sommaren och håller i sig.
I dag har företaget sina största marknader i Sverige, Tyskland och Nederländerna.
– Jag tror att vi kulturellt är ganska lika Nederländerna, att vårt visuella bildspråk och vår kommunikation passar som hand i handske där. Vi passar olika bra på olika marknader, säger Cecilia Edström.
Under 2022 satsade till exempel företaget reklam på billboards i tunnelbanan i Berlin.
– Vi har kört mycket digital marknadsföring och en del varumärkesbyggande insatser, förklarar Cecilia Edström.
Nu har dessutom Once Upon en person jobbar heltid med partnerskap och pr. Produktutvecklingen fortsätter samtidigt i hög takt.
– Vi har skalat upp från ett till fyra team för vidareutvecklingen av produkten. Här handlar det om att skapa samsyn om vart vi ska och sen jobba mot vår vision. Det är superspännande och jättesvårt samtidigt, berättar Lina Andersson.
– Vi jobbar hela tiden med förbättringar: Hur tar vi nästa kliv? Vi är ödmjuka och står oss bra trots att det är tuffare tider nu. Vi växer inom vår marknad, men vi vet inte vad som kommer att hända i morgon. Vi måste agera utifrån det som sker i omvärlden, fortsätter hon.
Under 2022 lanserade Once Upon också en webbversion och har nu ett sömlöst användande.
– Det går att gå direkt från mobilen och jobba vidare på webben. Det är vi först i världen med, berättar Lina Andersson.
Under hösten 2023 kommer Once Upon att göra ytterligare en produktlansering.
– Den breddar sortimentet. En till fysisk produkt som är närstående till det vi gör i dag. Det är en komplettering som vi tror att våra kunder kommer att uppskatta, berättar Lina Andersson.
Än går inte Once Upon med vinst.
– Vi räknar med att nå break even ungefär 2024/2025 och vi räknar med att ta oss dit utan att behöva ta in mer pengar, förklarar Lina Andersson.