I grunden handlar bolaget om begreppet life science, livsvetenskap, enkelt beskrivet ett sätt att förbättra det vardagliga livet och livsstandarden.
Mindforce Game Labs expert på life science är Emma Lundberg från Skellefteå, nu bosatt i Palo Alto, gästprofessor på Stanford University och ansvarig för cellatlasen i det svenska forskningsprojektet The Human Protein Atlas.
Drygt ett år
Företaget är ett Skelleftebolag som bara har drygt ett år på nacken. Bakom Mindforce Game Lab ligger en handfull personer från olika branscher, de flesta Skelleftebor eller med koppling till Skellefteå: Emma Lundberg, David Eriksson, Anders Tånger, Johan Schiller och Mikael Emtinger.
– Emma Lundberg är en global inspiratör inom life science, konstaterar David Eriksson, en av grundarna till North Kingdom.
Mycket research
Bolaget tog fart och registrerades i slutet av 2017.
– Hela första halvåret 2018 gick åt till research, att se det vi vill göra är adekvat och att det fanns förutsättningar att lyckas, berättar Anders Tånger.
I analysen gjordes genomgångar av tidigare studier som täcker det fält som Mindforce Game Lab vill arbeta plus att bolaget därutöver gjorde en egen analys.
– Vi använde tiden till att ta fram ett koncept och bilda oss en egen uppfattning, säger Tånger.
Lansering 2020
Då Mindforce Game Lab kände att konceptet var på rätt väg skalades projektet upp ytterligare. I tredje kvartalet 2018 började framställningen av prototypen och Anders Tånger lämnade sitt arbete på Boliden för att gå in som vd på heltid.
Förhoppningen nu är en första produktlansering under första kvartalet 2020.
Förbättra hälsa
I dag berättar bolaget med en mening på hemsidan om vad som komma skall: ”We make games that change health for good”.
– Projektet handlar om att sammanföra life science med det bästa från den kreativa världen, säger David Eriksson.
Duon som Norran Affärsliv träffar konstaterar att Mindforce Game Lab jobbar med ”produkter som ska adressera beteenden i syfte att uppnå bättre hälsa”.
– Det handlar om de hälsoproblem som vi västerlänningar brottas med, fortsätter Eriksson och berättar att applikationerna som kommer att kunna användas på olika digitala plattformar kan handla om välkända folksjukdomar.
– Vi ha fått så bra respons på vårt första projekt att vår avsikt nu är att lägga ett andra projekt parallellt. Prototypen till den första produkten har rönt ett stort intresse och den respons vi har fått har gjort oss än mer övertygade att vi är på rätt väg, berättar Anders Tånger.
”På global marknad”
Nu arbetar fyra personer på bolaget i Skellefteå och lika många på bolagets hub i Göteborg.
– Det finns ett tydligt Skelleftefokus i de drivande faktorerna, säger David Eriksson.
– Den strategiska kompetensen finns här i Skellefteå, fortsätter Anders Tånger och visar på att flera av personerna i projektet är på olika platser: Palo Alto, London, Berlin och Barcelona.
– Projektet präglas av ett globalt tänkande. Vi vill vara aktiva på en global marknad, summerar Tånger och Eriksson.