Hello Future har under de senaste åren vunnit allt mer mark även utanför Västerbotten med sin erfarenhet av tjänstedesign, med uppdragsgivare som Tillväxtverket, Skövde kommun och Regionförbundet Sörmland.
Uppdraget som företaget nu fått från Umeå kommun är ett led i att öka deras kunskap och förståelsen för varför kundcentrerad utveckling är viktig vid all verksamhetsutveckling och framtagning av digitala tjänster. Detta som ett led i kommunens modernisering av e-servicekonceptet som genomförs.
– Den digitala utvecklingen innebär nya förväntningar och beteenden från både medborgare och medarbetare, De investeringar vi gör måste ge effekt, och tjänstedesign är en metod att säkerställa att de tjänster vi tar fram både löser reella problem och också uppskattas av våra medborgare, berättar i ett pressmeddelande Jenny Conradsson, verksamhetsutvecklare på Umeå kommun.
Kalle Jegers, ansvarig för användarforskning och designmetodik vid Hello Future betonar att för Hello Future är digitalisering av offentlig verksamhet en enormt viktig del av den förändring som de vill hjälpa till att åstadkomma i samhället.
– Därför är det kul att förståelsen för tjänstedesign och den nytta den ger är hög idag. Kommunerna har insett att det behövs för att verkligen kunna lyckas leverera meningsfulla tjänster till medborgarna nu och i framtiden, säger han.