Grit Media har inte fyllt ett år än, men bolaget är väldigt aktivt.
Det första som inträffade var ett uppköp av Reklam 365 i Luleå i höstas. Lulebolaget omsatte 2017 13 miljoner kronor och hade sex anställda. Nästa steg kom i december då Grit tecknade avtal avseende försäljning inom Digital Posters nät av reklamskärmar i norra Sverige.
Nu fortsätter Grit Medias tillväxtresa med förvärv i Umeå där företaget redan har kontor. Reklamlandslaget och Mediaplanering, som 2017 gick ihop, omsatte då 23 miljoner kronor och hade 12 anställda. Medieplanering har kontor i Sundsvall och Skellefteå, utöver Umeå, Reklamlandslaget i Skellefteå.
– När vi ritade vår framtidskarta så utgick vi från kundens perspektiv. Att som beställare arbeta med flera olika leverantörer är både tidsödande och kostsamt. Vårt mål är att förenkla och ge kunderna en kontakt till alla medier, säger Grits vd Ludwig Olofsson i en kommentar till förvärvet.
Samma varumärke
De tidigare ägarna i Mediaplanering, Mikael Mansour, och Reklamlandslaget, Marcus Falk, kommer att fortsätta att vara verksamma i bolagen, samt vara delägare i Grits Medias moderbolag..
– Redan innan affären hade vi ett väl fungerande samarbete med Grit Medias dotterbolag Reklam365 i Norrbotten. Därför känns det naturligt att vi nu kan enas under ett gemensamt varumärke. Tydligheten mot marknaden blir större, berättar Mikael Mansour och Marcus Falk och avslöjar därmed att det kommer att ske ett namnbyte till Grit Media.
Grit Media kommer efter de nya bolagsförvärven att ha 26 anställda. Huvudägare i Grit Media är Norrankoncernen.