NKI-undersökningen (Nöjd-kund-index) är en omfattande undersökning där butikens kunder lämnar betyg inom en rad områden. Resultatet bygger på svar från 425 av butikens egna Ica-kortskunder där urvalet dragits slumpmässigt.
I fjol tilldelades Kvantum-butiken i Skellefteå Guldkompassen för den största förbättringen inom Ica Kvantum. I år kom den alltså på första plats i landet när det gäller nöjda kunder.
– jag blev väldigt överraskad, men väldigt stolt och rörd när vi fick veta det. Det är ett fåtal butiker som haft det bästa betyget, säger Peter Jonsson som sedan länge arbetat med kundundersökningar.
– Man får väldigt mycket statistik från kunderna om vad man behöver jobba med. Och sen har vi tagit fram arbetsplaner utifrån dem. Vi förbättrade oss mest ifjol, men var inte nummer ett. Under året har vi byggt om och jobbat efter planen. Det viktigaste är att alla anställda får läsa undersökningen och förstå vad den handlar om och vad kunderna tycker om butiken. Vi har fått många bra betyg, men det som sticker ut är att vi fick 93 av 100 när det gäller personal och service. Det är extra kul för den biten har vi jobbat med.
Vad betyder en sån här utmärkelse?
– Det är alltid kul att vinna nånting, men oftast är det resan dit som är roligast. Men man lever inte på meriter, utan på måndag är det en ny vecka och nytt arbete. Jag gillar att fira såna här saker, så det blir att fira det med kunderna framöver, det är ju de som bestämt att vi ska få det här betyget.
Kommer ni fira även med personalen?
– Det kommer vi naturligtvis att göra, men det är inget bestämt än.