Birgit och Karljohan Eriksson är fastighetsägare och tycker att det är jättebra att regeringen tagit beslutet. De bor rätt nära sträckningen men säger att tåget inte kommer att gå förbi knuten utan att det är några gator emellan.
– Äntligen. Vi har saknat tågförbindelser från Skellefteå. Det har varit ganska bedrövligt, säger Birgit Eriksson, som tillägger att man måste vara positiv till utveckling och framsteg.
– Vi har väntat sedan man började skissa på den.
Ture Lundmark, som också bor i Skellefteå, har fått en del ny information på mötet som han tyckte var intressant.
– Vi har ett boende uppe i Norsjö kommun också. Eftersom jag är därifrån så hörde jag att tåget från Skellefteå ska anslutas till stambanan även i Bastuträsk så att de från Luleå kan åka via Skellefteå.
Han kan inte se några nackdelar med att nu Norrbotniabanan blir av.
– Det mesta är positivt, det är väl att det tar några år innan allt är klart. Man blir inte yngre så det är klart att det är bra om det får gå lite fortare, men allting ska ju ha sin tid.
Kurt Morén har också kommit till informationsmötet och även han är positiv till regeringens beslut.
– Det är jättebra. Det behövs framför allt för att klara av att implementera industrialiseringen som sker här uppe i norr.
Maria Erlandsson, projektenhetschef på Trafikverket, informerade besökarna om tidsplanen och sträckningarna.
– Jag har fått komma med det glädjande beskedet att vi har fått laga kraft på våra järnvägsplaner, säger hon till Norran efteråt.
De har några utmaningar kvar nu – att få igenom ett antal miljötillstånd och att komma igång med att bygga, fortsätter hon.
– Men det här är en viktig milstolpe för oss. Vi planerar att starta upp det här under 2024 med lite mindre arbeten och under 2025 med lite större.
Hur skulle du säga att stämningen hos besökarna är?
– Det är många som är positiva och det känns positivt att vi äntligen har fått det här beskedet och även att vi fortsätter med sträckan norrut mot Luleå.
Nyheten där är att de kör igång den sträckan nu på allvar, fortsätter hon.
– Man får jättegärna komma in med synpunkter så att vi kan ta med det tidigt i processen. Runt 2033 är vår plan att sätta spaden i backen för nästa sträcka.