Once Upons personal distansjobbade efter pandemins start.
– Vi har skött rekryteringen från Skellefteå, men vi har nu en liten hub i både Piteå och Stockholm. Vi vill fortsätta växa i Skellefteå, men vi vill vara i framkant och då kan vissa kompetenser vara svåra att hitta här. Vi har ett antal nyanställningar som börjar under andra kvartalet och vi fortsätter att rekrytera, berättar Lina Andersson.
Tyskland och Nederländerna är företagets största marknader i dag.
– Nederländerna har växt jättesnabbt och var i januari i år vår största marknad.
2021 inleddes med att Verdane, en av investerare i tillväxtbolag, gick in i Once Upon Publishing.
– Det har gett oss möjlighet att göra stora satsningar, att göra mer av det vi vill göra. Mycket handlar om att vi vill växa och bli fler.
Once Upon omsatte drygt 36 miljoner kronor 2019, över 77 miljoner 2020 och ökade med ytterligare drygt 25 procent 2021 till 95 miljoner kronor. Nu har bolaget sex tryckerier som samarbetspartners, i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Australien och USA.
Snart väntar en flytt för Once Upon. Då vi ses i nuvarande kontoret i Markstedska gården står flyttkartongerna framme. Den 1 maj lämnar Once Upon för det tidigare Stadshuset, Hjorten, där dagens drygt 100 kvadratmeter blir 1000 kvadratmeter. Det är också en bild av den tillväxtresa som företaget gjort.
Once Upon Publishing grundades 2016 då Lina Andersson, då på North Kingdom, insåg att hon gjort fysiska fotoalbum till de två äldsta barnen, men inte till yngsta dottern. Lina började fundera på en app som gör det smidigt att göra fotoböcker direkt i telefonen.
Verksamheten har varit igång fem år till sommaren.
– Vi ser inga begränsningar i vad vi skulle kunna bli. Vi går in i det vi tar oss an med ett öppet sinne och vill alltid utforska vad det finns för vägar att gå, berättar Lina Andersson.
Det finns konkurrenter på marknaden.
– Ingen har samma positionering som vi har. Vi utgår från människan och dess beteende och vi vill att det ska gå att spara och kurera på ett enkelt sätt.
På hemsidan har företaget tydliga budskap som ”Med din fotobok räddar du dina minnen från den digitala avgrunden”. Under 2021 har företaget utvecklat sin produkt – så att den inte bara är lättanvänd med appen utan också på webben.
– Det blir möjligt att gå mellan app och webb och till exempel skriva på datorn. Vi tar styrkan av två världar.
Once Upon Publishing har under 2021 lyft hållbarhetsfrågan.
– Vi har kartlagt vår påverkan och jobbar både på att minska vårt fotavtryck och parallellt öka vårt positiva så kallade handavtryck. Vi jobbar nära tryckerierna för att hitta lösningar. Det handlar om allt från att använda grön el till att ta bort plasten från våra förpackningar. Dessutom minskar vår nya förpackning materialåtgången med 20 procent. Ju större vi är desto större möjlighet och desto större ansvar har vi att påverka, säger Lina Andersson.
Nyligen lanserade företaget en ny varumärkesidentitet, med bland annat en visuell identitetsförändring, där det beskrivs det som om de once uponifierar sig.
– Nu ser vi ut som vi känner oss, säger Lina Andersson.