Lurades av bedragare – kan få pengarna tillbaka

En man i 50-årsåldern lurades på över 300 000 kronor av en bedragare som utgav sig för att representera hans bank. Nu rekommenderas banken att betala en ersättning på 195 000 kronor till mannen.

ARN rekommenderar att banken ersätter mannen med 195 000 kronor.

ARN rekommenderar att banken ersätter mannen med 195 000 kronor.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Skellefteå2023-03-09 07:00

Skelleftebon fick ett sms som han uppfattade kom från en av storbankerna i Sverige. Budskapet var att han behövde förnya sitt mobila BankID genom att följa länken i sms:et, men när han gjorde detta kunde en bedragare komma åt hans konto och länsa det på totalt 303 184 kronor.

Här skulle historien ha kunnat ta slut. I tidigare, liknande ärenden har konsumenten ofta fått bära hela förlusten själv.

Men sedan november 2022 har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, tagit fram nya rekommendationer för bedrägerier som omfattar summor på över 12 000 kronor. ARN rekommenderar numera att banker ska återbetala merparten av de besparingar som bedrägerioffer förlorat.

undefined
Skelleftebon fick ett sms från en bedragare. Han uppmanades att skaffa ett nytt BankID, och blev av med sina pengar.

I just det här fallet anser ARN att den berörda banken ska ersätta mannen med 195 000 kronor. Enligt ARN har mannen inte haft någon särskild anledning att ifrågasätta sms:ets äkthet. Bedragaren hade bland annat ”spoofat” sitt telefonnummer, vilket innebär att det såg ut att vara ett nummer som tillhör banken.

Banken motsätter sig dock alla krav på återbetalning. I ett svar till ARN skriver banken att mannen har ”agerat på ett sätt som inte bara är att anse som grovt oaktsamt utan även särskilt klandervärt i lagens mening”. Vidare skriver banken:

”När han signerade nedladdningen av ett nytt BankID så fick han ett tydligt varningsmeddelande där han blev upplyst om vilken åtgärd han var i färd med att signera, tillsammans med en uppmaning om att aldrig genomföra densamma på uppmaning av banken eller någon annan, oavsett orsak.”

Mannen förklarar att allt gick mycket snabbt och att han inte hann uppfatta någon sådan varningsinformation. Men ARN anser också att han agerat grovt oaktsamt på just denna punkt. Därför rekommenderas banken att ”bara” ersätta honom med 195 000 kronor, och inte 207 000 kronor vilket mannen ursprungligen ville.

Värt att notera är att ARN:s rekommendationer aldrig är tvingande. Banken har alltså ingen skyldighet att följa rekommendationen – även om majoriteten av företag brukar göra det. För att få till ett eventuellt tvingande beslut måste ett ärende tas till tingsrätten.                                                                                                                                                             

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!