Fick tillbaka hyra på grund av felaktiga höjningar

En hyresgäst i ett av Skellefteås hyreshus fick tillbaka nästan 100 000 kronor på grund av felaktigt debiterad hyra. Beslutet togs av hyres- och arrendenämnden efter en tvist.

Lägenhet, genrebild. Ej den som artikeln handlar om.

Lägenhet, genrebild. Ej den som artikeln handlar om.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Skellefteå2024-03-10 05:00

Hyresgästen fick tillbaka pengar retroaktivt för cirka 2,5 år, på grund av att hyran var felaktigt satt. 

Felet upptäcktes av Hyresgästföreningen när de gick igenom listor över hyror hos olika hyresvärdar. Det bolag som hade begått felet var ett bolag med säte i Stockholm som har ett mindre antal hyreshus i Skellefteå.

Felet uppstod när hyresvärden hade renoverat två lägenheter och ville ta ut mer i hyra. Detta gjordes i samband med att nya gäster skulle flytta in. Bolaget begärde förhandlingar med hyresgästföreningen för den ena av lägenheterna, men de kom inte överens och förhandlingen strandade.

– Då tog hyresvärden in en ny gäst som man direktförhandlade med, och det var helt i sin ordning, säger Niclas Sundell, juristchef på Hyresgästföreningen norr. 

undefined
Niclas Sundell, chef på juridikenheten, Hyresgästföreningen.

Haken var dock den andra lägenheten. Den hade fått en ny hyresgäst och för den hade bolaget inte förhandlat alls.

– Så får man inte göra, och det upptäcktes vid en rutinkontroll att den gästen betalade för mycket. 

Frågan hamnade hos hyres- och arrendenämnden som bestämde att gästen skulle ha tillbaka 99 984 kronor, eftersom korrekt förhandlingsordning inte hade följts. Det bestämdes också att hyran hädanefter skulle vara 8 218 kronor per månad.

Beslutet var en förlikning då båda parter fick ge och ta. Hyresgästföreningen hade begärt ett skadestånd som de inte fick.  

Den gamla hyran innan renoveringen var 5 718 kronor i månaden och fastighetsbolaget hade sedan gjort flera hyreshöjningar som inte var förhandlade. Som mest betalade gästen 8 997 kronor i månaden. 

Norran har sökt kontakt med hyresgästen för kommentarer men inte fått återkoppling. 

Hur vet man?

Hur vet man då att man betalar en rimlig hyra? De flesta stora fastighetsägare har ett särskilt förhandlingsavtal med Hyresgästföreningen. Det innebär att man alltid ska förhandla innan en hyra sätts. Om man bor hos en sådan hyresvärd ska man kunna lita på att hyran är ”rätt”.

Om man inte bor hos en sådan hyresvärd så kan värden ensidigt begära hyreshöjning från varje gäst för sig. Då kan man antingen acceptera, eller be Hyresgästföreningen förhandla för sin räkning. Då måste man dock vara medlem.

Ibland kan det hända att föreningen och hyresvärden följer förhandlingsordningen, men kommer inte överens. Då kan det sluta med att man strandar, och även då överlämnas det till värden att ta enskilda förhandlingar med varje hyresgäst för sig. 

Om man är missnöjd med en hyreshöjning och vill processa om den kan man fortsätta att betala den gamla hyran. Då kan man inte bli vräkt. Men om man förlorar striden så kan man delvis behöva betala mellanskillnaden retroaktivt. 

Orsaken till missen hos hyresvärden vi skriver om i artikeln är att de inte hade inväntat strandningen för en av lägenheterna. 

Vill man veta om en hyresvärd har slutit avtal om förhandlingsordning vänder man sig till Hyresgästföreningen.

Tre miljoner av Sveriges hyreslägenheter täcks av avtalen, så det stora flertalet hyresvärdar har alltså anslutit sig. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!