Hyresgästen fick tillbaka pengar retroaktivt för cirka 2,5 år, på grund av att hyran var felaktigt satt.
Felet upptäcktes av Hyresgästföreningen när de gick igenom listor över hyror hos olika hyresvärdar. Det bolag som hade begått felet var ett bolag med säte i Stockholm som har ett mindre antal hyreshus i Skellefteå.
Felet uppstod när hyresvärden hade renoverat två lägenheter och ville ta ut mer i hyra. Detta gjordes i samband med att nya gäster skulle flytta in. Bolaget begärde förhandlingar med hyresgästföreningen för den ena av lägenheterna, men de kom inte överens och förhandlingen strandade.
– Då tog hyresvärden in en ny gäst som man direktförhandlade med, och det var helt i sin ordning, säger Niclas Sundell, juristchef på Hyresgästföreningen norr.
Haken var dock den andra lägenheten. Den hade fått en ny hyresgäst och för den hade bolaget inte förhandlat alls.
– Så får man inte göra, och det upptäcktes vid en rutinkontroll att den gästen betalade för mycket.
Frågan hamnade hos hyres- och arrendenämnden som bestämde att gästen skulle ha tillbaka 99 984 kronor, eftersom korrekt förhandlingsordning inte hade följts. Det bestämdes också att hyran hädanefter skulle vara 8 218 kronor per månad.
Beslutet var en förlikning då båda parter fick ge och ta. Hyresgästföreningen hade begärt ett skadestånd som de inte fick.
Den gamla hyran innan renoveringen var 5 718 kronor i månaden och fastighetsbolaget hade sedan gjort flera hyreshöjningar som inte var förhandlade. Som mest betalade gästen 8 997 kronor i månaden.
Norran har sökt kontakt med hyresgästen för kommentarer men inte fått återkoppling.