Det dröjer ett tag innan Norrbotniabanan börjar byggas genom Skellefteå, men redan nu ska Skelleftebanan börja rustas upp så att godstrafiken fungerar bättre.
Orsaken är att järnvägen är i dåligt skick, dess tekniska livslängd har nåtts och hastigheten är därför tillfälligt nedsatt. Det handlar bland annat om räls som är dålig och sliprar som ruttnat. Detsamma gäller järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn, som även den ska förbättras. I dag används järnvägssträckorna för att transportera gods, exempelvis kopparslig och virke.
– Det blir dyrare att underhålla än att bygga nytt, säger Christina Berggren.
Rälsen ska bytas ut på delar av sträckorna så att järnvägen blir driftsäker och lättare och billigare att underhålla. Träslipers byts även mot betongslipers. Sammanlagt ska 34 kilometer järnväg rustas. Först ut är Pitebanan i maj och juni. Skelleftebanan rustas mellan Gråberg och Myckle under juni och juli.
Varje bandel som rustas kostar tiotals miljoner kronor. Egentligen skulle fler delar behöva åtgärdas men på grund av kostnaderna prioriteras de delar som är mest slitna.
Samtidigt finns planer på att förbättra hela banan från Skelleftehamn till Bastuträsk, minus Norrbotniabanan, inom några år.
– Det här blir lite försmak, men vi har också en brasklapp. De materialproblem som finns i världen drabbar även oss, framför allt brist på stål till räls.