Skellefteås showroom tar plats på The Great Northern

Showroom Skellefteå, som placerats på The Great Northern, står nu klart. Det blir den första anhalten för besökare som vill ta del av vad som händer inom det expansiva näringslivet i Skellefteå.

"Det blir ett skyltfönster som kan anpassas efter vad besökarna efterfrågar", säger Malin Burlin Lundmark.

"Det blir ett skyltfönster som kan anpassas efter vad besökarna efterfrågar", säger Malin Burlin Lundmark.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2021-04-09 09:00

Det är bråda dagar för Malin Burlin Lundmark som är koordinator på Showroom Skellefteå. När Norran kommer på besök fixar och donar hon för att få klar den nya samlingslokalen i Showroom Skellefteå. Den har inrymts i konferensrummet i närheten av entrén till The Great Northern som tidigare hette Mr C.

– Här kommer vi att samla besökarna och berätta om allt spännande som är på gång i Skellefteå och som redan finns här, berättar hon.

Bakom satsning på Showroom Skellefteå står Skellefteå Kraft, Holmen, Boliden, Skellefteå Kommun, Sara Kulturhus, Visit Skellefteå, Skellefteå Science City, och Arctic Business. I Showroomet ska proaktiva innovationsprojekt visas upp.

undefined
Malin Burlin Lundmark finlirar inför öppningen av Showroom Skellefteå.

– Det blir ett skyltfönster som kan anpassas efter vad besökarna efterfrågar. Här ingår även en utställning som kommer att förändras hela tiden och där andra aktörer naturligtvis också har möjlighet att delta.

Hon konstaterar att intresset för studiebesök, som på fackspråk kallas Technical Visits, är enormt stort i Skellefteå. Många besök är kopplat till regionens styrkeområden: förnybar energi, hållbar utvinning och återvinning av metaller samt hållbart byggande. Nu ska budskapet vässas så att besökarna även får ta del av det entreprenörskap och den innovationskraft som skapat de världsledande företag som idag finns i Skellefteåregionen. 

– Flaggskeppen är naturligtvis de stora investeringarna som nu görs i Skellefteå med Northvolts bygge av batterifabriken och satsningen på Sara Kulturhus. Men det finns också mycket annat som lockar. Under 2019 lade vi ner 2 000 timmar på att ta emot besökare som vill ta del av Skellefteås utveckling.

undefined
"Det är en ingångsport till regionen och som visar upp våra starka branscher och företag, säger Catarina Hägglund, chef Kommunikation och Hållbarhet, Skellefteå Kraft.

Tidigare har det funnits en hel del frågetecken kring vem som ska ta emot alla besök.

– Jag ska nu underlätta och effektivisera planeringen av besök för kommunala tjänstepersoner, politiker samt nyckelpersoner inom Skellefteås näringsliv. 

Det nya konceptet innebär att man får en väg in där Malin Burlin Lundmark som koordinator i Showroom Skellefteå kan ge besökarna den övergripande berättelsen om vad som händer i Skellefteå. 

– Sedan kan jag koppla ihop dem med företagen och organisationerna som håller i platsbesöken. Jag tar fram programförslag, bokar upp besök och är spindeln i nätet som säkerställer att besöket i Skellefteå blir en succé. Vi siktar också på att bygga upp en guidepool.

Hon konstaterar att det här är en efterfrågad tjänst för de som besöker Skellefteå i syfte att investera eller som är ute efter goda exempel som de vill ta med sig hem.

undefined
"Jag ska nu underlätta och effektivisera planeringen av besök för kommunala tjänstepersoner, politiker samt nyckelpersoner inom Skellefteås näringsliv", säger Malin Burlin Lundmark.

Martinsons Byggsystem får frekventa förfrågningar från branschfolk som vill besöka dem och projekten som de är involverade i. Företagets vd Jesper Åkerlund tycker att det här är ett bra initiativ.

– Det är ett av de mer proffsiga jag sett i Sverige, säger han. 

Catarina Hägglund, chef för kommunikation och hållbarhet på Skellefteå Kraft, välkomnar också satsningen.

– Det är en ingångsport till regionen och som visar upp våra starka branscher och företag. Det är passande för många målgrupper, kommenterar hon.

Catarina Hägglund tror också på en fortsatt utveckling med VR-teknik och digitala lösningar för att kunna visa upp verksamheter som är begränsade att besöka fysiskt.

– Detta har vi också börjat titta på tillsammans med Skellefteföretaget Tarvalley, avslutar Malin Burlin Lundmark.

Expansion i Skellefteå

Just nu arbetas det med ett 40-tal nya företagsetableringar i Skellefteå. Det är här i norra Sverige som de största investeringarna görs just nu - under de kommande fem åren investeras mer än 70 miljarder kronor bara i Skellefteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!