Fyra tävlingsförslag för Skellefteå resecentrum

De fyra arkitektförslagen över Skellefteås nya resecentrum och dess närmaste omgivning är klara och ställs nu ut digitalt. Den 26 april kommer vinnare att utses.

Skellefteås resecentrum kommer att byggas norr om Sara kulturhus och med stora entrén mot Södra Järnvägsgatan.

Skellefteås resecentrum kommer att byggas norr om Sara kulturhus och med stora entrén mot Södra Järnvägsgatan.

Foto: Skellefteå kommun

Skellefteå2024-04-15 18:00

I dagsläget arbetar kommunen med planeringen av resecentrum och Trafikverket projekterar Norrbotniabanan.

– Vi vill få in flera förslag över hur man ska lösa byggnationen både funktionellt och gestaltningsmässigt, sa kommunalrådet Lorents Burman (S) då det bestämdes att utlysa en arkitekttävling för området efter Södra Järnvägsgatan. Skellefteå resecentrum kommer att ligga alldeles i närheten av Sara kulturhus.

Vilka arkitektbyråerna är avslöjas inte, men samtliga har satsat på mycket trä i sina byggnader.

Norran har väldigt kort sammanställt de fyra förslagen tillsammans med tre bilder.

Förslag 1 – Välkommen hem!

undefined
Vy från Södra Järnvägsgatan mot Centralstationen och det nya Södra Järnvägstorget. (Förslag 1)
undefined
Vy mot nordväst från Trädgårdsgatans möte med Södra Järnvägsgatan. (Förslag 1)
undefined
”Det stora entrérummet i resekapellet fungerar samlande och kopplar de olika trafikslagen. Det stora rummet utgör ett varmt och inbjudande rum med plats för såväl sittplatser, café, lek och service.” (Förlsag 1)

”Den lokala förankringen, både vad gäller gestaltning och materialval, är en av förslagets bärande idéer. Vi har låtit oss inspireras av norrländska kapell när vi format och namngivit Centralstationens tre tak: Resekapellet, Stationskapellet och Norra kapellet. Stationsområdets sammanhållande golv förbinder ute med inne och den norra sidan med den södra. Stationskapellet i fonden av Stationsgatan synliggör Centralstationen hela vägen från Älven.”

”Centralstationen ses från stora delar av staden och utgör är ett karaktärsstarkt tillägg utan att försöka tala högre än de resliga bostadsgrannarna i väst och bygdens stolthet Sara i öst. Södra Järnvägstorget är en bilfri och inbjudande grön plats där stationshusets södervända fasad och dess uteserveringar utgör en av rummets väggar. Golvet – en karaktärsfull stenläggning av återvunnet material - minner om gamla tiders trasmattor och ger platsen hemkänsla. Vi har även inspirerats av träindustrin och sågverken vad gäller golvets parkett och möblering. Platsen samlar ihop flöden från gatan och stationen och här finns plats för både lek, möten och återhämtning.”

Förslag 2 – Som pärlor på ett band

undefined
”Vy mot nordväst vid Trädgårdsgatana möte med Södra Järnvägsgatan. Randiga Torget med Resecentrumbyggnad och Bussterminalen i fonden.” (Förslag 2)
undefined
Resentrumbyggnadens entréhall. (Förslag 2)
undefined
Vy mot resecentrum och bussterminal Södra Järnvägsgatan från nya Järnvägsparken. (Förslag 2)

”De visuella kontakterna mellan delarna är viktiga, liksom att rummen ska ha inspirerande växlingar och även känsla av rymd – precis som på de internationella och berömda järnvägsstationerna. Där har vi hämtat vår inspiration. I pärlbandet av byggnader finns det en pärla som skiner och markerar sig lite extra – Resecentrumbyggnaden. Den har sin särprägel utan att konkurrera med sin granne Sara. Lanterninen skapar rymd och ett magiskt ljus inne i byggnaden på dagen men skänker också ljus åt staden när mörkret kommer – som ett glimrande smycke.”

”Bussterminalen har fått en ölösning med gater på båda sidor och med genomsiktlighet i stora delar av byggnaden. Det ger visuell kontakt, tydliga flöden och kortare avstånd. Det ger också en trafiklösning utan backrörelser samt mer yta och säkerhet för resenären. Randiga Torget blir den samlande punkt som binder samman resecentrums olika delar med Kulturhuset Sara, där den viktiga nord-sydaxeln utgår från torget.”

Förslag 3 – Ett tak 1 000 möjligheter

undefined
”Huvudentrén skapar ett pulserande liv på Stationstorget och därmed Södra Järnvägsgatan. I öst definieras det nya stadsrummet, Centrumtorget av Centrumpassagen, Resecentrumsbyggnaden, Mobilitetshuset och Sara kulturhus.” (Förslag 3)
undefined
”I fonden av Stationsgatan skymtar resecentrumbyggnadens identitetstarka tak. Bussterminalen har en låg volym och är placerad långt bak på bussområdet för att behålla Stationsgatans siktlinjer över byggnaden och angörande bussar.” (Förslag 3)
undefined
”Den vinklade östra fasaden av resecentrumbyggnaden sticker fram i Trädgårdsgatans fond och skapar ett konformat stadsrum som öppnar upp mot söder, Centrumtorget.” (Förslag 3)

”Resecentrumbyggnaden – en stark mittpunkt och knutpunkt för hela resecentrumsområdet. Resecentrumbyggnaden kopplar visuellt och funktionellt ihop de två stadsdelarna med järnvägsvall och stadsdel i norr med bussterminal och centrumkvarteren i söder. Byggnadens lätt kurvade fasad skapar en välkomnande huvudentré. Det centrala Stationstorget angränsar till två nya stadsrum, Centrumtorget och Bussterminaltorget. På östra sidan förenas nordsydliga och östvästliga gång- och cykelflöden.”

”De västra kvarteren – stärker ett attraktivt och tryggt stadsliv längs Järnvägsgatan. Skellefteå är i stort behov av fler bostäder. Placeringen intill Skellefteå resecentrum gör att de västra kvarteren med fördel kan förtätas även med högre byggnader för att skapa ett intressantare stadslandskap. Tillsammans skapar byggnaderna ett stadskvarter med gröna innergårdar i nivå med tågplattformarna. Utmed S. Järnvägsgatan finns entréer till publika verksamheter, handel och servicefunktioner. Kvarteren har träfasader, ett varierande fasadliv med indragna entréer och gröna planteringar som tillsammans bidrar till en trivsamt levande boendemiljö och gaturum.”

Förslag 4 – Utblick över hjortronlandet

undefined
”I fonden av Stationsgatan står Skellefteås nya resecentrum och blickar ut mot horisonten.” (Förslag 4)
undefined
”Resecentrumbyggnaden med bussterminal och perrongtak bildar en sammanhållen helhet som med sin horisontella karaktär samspelar med Saras vertikalitet och skala.” (Förslag 4)
undefined
”Landskap och byggnad bildar en integrerad helhet inspirerad av det västerbottniska landskapet. Olika landskapskaraktärer präglar gestaltningen av torg och parkmiljöer med utgångspunkt i platsens topografi.” (Förslag 4)

”Framför byggnaden lämnar bilvägen plats för gående, cyklister, cafégäster och bytande resenärer. Den historiska stationsparken har omvandlats till ett naturinspirerat stationslandskap med stadsliv och ekosystemtjänster i fokus. Skellefteås nya resecentrum står med fötterna på jorden och har blicken mot Hjortronlandets horisont.”

”Stationsområdet länkar ihop staden genom identitetsbärande träkonstruktioner, gröna samband och strategiskt placerade verksamheter. Taklandskapets horisontella karaktär samspelar med Saras vertikalitet och skala. Siktlinjer bibehålls och sammanför staden norr och söder om järnvägen. Mobilitetshuset i öst samt bostads- och kontorsvolymen i väst bidrar till att rumsligt definiera och rama in Skellefteås nya mötesplats. En grön entréplats i mötet mellan Trädgårdsgatan och Centrumpassagen framhäver upplevelsen av både Sara kulturhus och rese- centrumbyggnaden. Platsen ger utrymme för både cyklister och gående kring en viktig korsningspunkt i staden. Trappor, terrasser och grönska ger ett mjukt möte mellan byggnad och landskap.”

Allmänheten får inte rösta på något av de fyra alternativen. Det vinnande förslaget utses av en jury. Vinnaren kommer att presenteras den 26 april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!