Kommunen har nu fastställt funktionsstudien för Skellefteås nya resecentrum, som varit ute på samråd. Tolv skriftliga yttranden kom in. De flesta synpunkter rör angöring med buss, bil och cykel, hur ytor dimensionerats samt vad som ska hända med det befintliga stationshuset.
Norran har tidigare berättat vad exempelvis samhällsbyggnadsnämnden påpekat, bland annat att det kan finnas behov av fler platser för cyklar. Svaret blir att nuvarande räcker, men att behovet av fler tas med i planeringen.
Region Västerbotten föreslår att studien även tar höjd för att kunna skala upp busstrafiken och Maria Ekberg, vd för Sara kulturhus, vill att det ska utredas om turistinformationen kan ligga i resecentret.
Ett flertal privatpersoner har efterlyst förvaringsboxar för den som vill kunna lämna sin resväska en stund. Studien förtydligas med att ”det vore lämpligt.”
Skellefteå Museum oroas över det befintliga stationshuset, och anser att ett rivningsbeslut vore ogiltigt, då huset enligt bygg- och miljönämnden är utpekat som ”särskild värdefullt.” Istället anser museet att inriktningen bör vara att huset bevaras.
Vid början av förra seklet anlades järnvägsparker vid större järnvägsstationer, påpekar museet. Skellefteås låg öster och väster om stationshuset, samt i kvarteren Kastors och Orions norra del. Museet anser att man kan återknyta till historien genom att göra den gamla järnvägsparken till en ny i kvarteret Orions norra del.
Även en privatperson framför att det gamla stationshuset borde kunna nyttjas till resecentrum: ”Det blir inte snyggt ju mer kuber ni försöker fylla staden med.” Samhällsbyggnad svarar att inga beslut ännu är tagna angående stationshuset. Men med gällande inriktning kan huset inte stå kvar där det är. I studien är inriktningen att det antingen flyttas eller rivs.
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslås vara styrgrupp för det fortsatta arbetet.
Fakta
Resecentrumsbyggnaden beräknas vara cirka 1 200 till 2 500 kvadratmeter.
Cykelparkering, 600 platser.
Bilar: Markparkering, 100 platser. P-hus, 300 platser. Taxi, korttidsparkering, angöring, 10 platser.
Buss och bussgods: Hållplatslägen, 11 platser. Ersättningstrafik, 3 platser.
Bussgodsverksamhet, storlek: 2 000 kvadratmeter varav byggnad 300-400 kvadratmeter. Ej bestämt än, ska kunna expandera på höjden.