Skellefteås nya brandstation - sist ut i byggandet på Fabriken

Hur mycket lutar golvet i blivande brandstationen? Det är frågan som Remo Karlström och Eric Lundmark ska svara på.

Mättekniker Eric Lundmark, från Geoteam i Umeå, kollar hur rakt det befintliga golvet är.

Mättekniker Eric Lundmark, från Geoteam i Umeå, kollar hur rakt det befintliga golvet är.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2018-09-25 07:00
undefined
Mättekniker Eric Lundmark, från Geoteam i Umeå, kollar hur rakt det befintliga golvet är.
undefined
Leif Hedlund, Skellefteå Industrihus, i blivande brandstationen. I utrymmet bakom honom blir det sovplatser, omklädningsrum samt tvätt och hantering av brandmännens kläder.
undefined
I blivande brandstationen.
undefined
Här är platsen där Skelleftebuss verkstad ska byggas. Gjutningar för grund nere i gropen ska strax börja, säger Leif Hedlund.
undefined
Här byggs varmgarage för bussar.
undefined
Här byggs skärmtak där biogasbussar ska tankas över natten, de blir öppna med tanke på explosionsrisken.
undefined
Även utomhus kollas lutningar, inför asfaltringen av parkeringar och övrig mark. Leif Hedlund, Skellefteå industrihus, pratar med mättekniker Leif Wallgren på Skanska .
undefined
Parkeringsplatser och entré som snart ska asfalteras. Cisternen innehåller vatten för sprinklersystemet.
undefined
Inomhus i Fabriken har personalmatsalen tagits i bruk. Glad besökare vid kaffemaskinen var Christer Holmér.

Ombyggnaden i Fabriken rullar på, och sysselsätter just nu cirka 60 personer, som mest var de 150.

Mest aktivitet är det i lokaler som ska hyras ut till Utisam, ett bolag som hjälper personer ut i arbetslivet.

– De ska flytta in den 15 oktober, så där har vi rätt mycket aktivitet just nu, säger Leif Hedlund projektledare på Skellefteå Industrihus.

Börja med bussverkstaden

Näst på tur är byggandet av den stora bussverkstaden, som ska bli 2 600 kvadratmeter stor. Där är markarbetena klara, och inom kort gjuts grunden.

Vi går vidare på området och kommer upp till garagen. Där görs just nu garage för bussar, totalt 60 bussar ska få plats. Hälften ska tankas med biogas under natten, och är kopplade till den biogasanläggning som samhällsbyggnad har gjort.

Fyra av garagen är extra långa och är för ledade bussar.

Asfalterar snart

Många av ytorna vi passerar utomhus är klara för att asfalteras, vilket ska ske inom kort.

Till sist kommer vi till blivande brandstationen. Det är också den arbetsplats som ska bli sist klar.

– Här har vi jobbat på rätt bra och byggt alla ytterväggar. Men nu har vi tagit en paus här, eftersom vi inte har projekterat klart, säger Leif Hedlund.

Vad som bland annat utreds är hur mycket golvet lutar, och var svackorna finns.

– Det påverkar hur mycket vi måste fylla upp och jämna ut. När blöta brandbilar kommer in ska vatten rinna åt rätt håll.

De har svaret

Svaret kommer rätt snart, eftersom två mättekniker från Umeföretaget Geoteam just är på väg att mäta golvet.

– Siffrorna har vi men de är inte analyserade ännu, säger Remo Karlström.

Än gapar tomma hål där portarna ska vara, men Leif säger att de bara dröjer någon vecka. De blir röda och har glaspartier så man ska se brandbilarna (om de är inne). Övriga dörrar på Fabriken är silverfärgade.

367 miljoner

Om- och nybyggnader på den gamla industrin är kostnadsberäknat till 367 miljoner, då ingår även köpet av fastigheten.

Fastighetschef Fredrik Löfstedt, Skellefteå industrihus, säger att man räknar med att klara detta.

Kommunala verkstäder flyttar – så ser det ut på nya ställetBättre hygien i kommunens nya spolhallNu flyttar de anställda in i Fabriken – och 5 000 sorters prylarBygget på Fabriken försenat: Ingen inflyttning till jul
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!