Skellefteå var den första kommunen i landet som startade en kommunövergripande kundtjänst. Den kundtjänsten startade 2007 och omfattade till en början tre förvaltningar. Sedan 2009 hanteras alla förvaltningars frågor i kundtjänsten.
– I och med att fler och fler offentliga myndigheter och företag har en chattfunktion blir det för de som är datavana ytterligare en väg in, säger Andreas Löwenhöök.
Idag hanteras den största mängden ärenden till kundtjänst via telefonkontakt. Användandet av digitala tjänster som e-post och webformulär har ökat och där hanterar kundtjänst en viss del. Även de fysiska besöken i stadshusets reception ökar.
Moderaterna föreslår i motionen att nämnden för support och lokaler får i uppdrag att starta upp en chattfunktion på kommunens hemsida för att underlätta kontakten med kundtjänst.
– Jag använder själv chatt då jag kontaktar vården och det är väldigt smidigt, säger Andreas Löwenhöök.
Alla politiker i kommunstyrelsen håller med.
– Jag var själv lite förvånad att vi inte redan infört det, säger kommunalrådet Evelina Fahlesson (S).
Kommunen deltar i ett pilotprojekt tillsammans med Lidingö kommun som handlar om att testa AI i kommunal verksamhet. I beslutet står: ”I en framtid kan en chatt och ett AI-stöd vara en bra kombination för att förbättra tillgängligheten, öka uppklarningen och effektivisera hanteringen av kundstöd.”