Den tysta och miljövänliga taxibilen har gjort entré i Skellefteå. Nu finns möjligheten att välja ett 100 procent fossilfritt resealternativ för Skellefteborna.
– Jag kände i första hand att jag ville göra något gott för miljön. I Skellefteå har vi väldigt ren el från vind och vatten, säger Semere Teklay.
”Vill vara en förebild”
Omställningen till att framföra en elbil var inte helt friktionsfri till en början.
– Man behöver knappt bromsa utan det är bara att släppa på gasen, det tog ett tag innan jag lärde mig att inte bromsa så hårt, säger han och skrattar.
Semere Teklay har tre bilar i bolagets fordonsflotta.
– Tanken är att jag med tiden ska byta ut alla bilarna till elbilar.
I storstäderna är det redan vanligt att taxibilar fasats ut och ersatts av elbilar.
– Jag tror att fler och fler kommer att haka på den här trenden. Det känns roligt att få vara först bland taxibolagen i Skellefteå och jag hoppas kunna vara en förebild. Jag vill även visa för folket på den kommande batterifabriken att jag är en förebild som väljer miljömedvetet och ligger i framkant, säger han och ler.
Drömmen om att köra fossilfritt
Bland kunderna har han enbart fått positiv respons och många frågar efter att få åka i just den eldrivna bilen.
– ”Det här är framtiden”, brukar kunderna säga.
Ända sedan han startade sitt taxibolag har miljötänket funnits där och drömmen om att köra fossilfritt.
– Jag började med att köpa en elhybrid och har sedan under lång tid kollat runt på elbilar innan jag slutligen slog till. Förutom miljövinsterna så är det även lönsamt för en taxiverksamhet att köra elbil. Bilens inköpspris är högt, men sedan tjänar jag in många tusen kronor per månad på att ladda bilen med el, istället för att tanka bensin, berättar taxichauffören.
Ingen bilservice
Den enda nackdelen han kommer på är att det inte finns någon service för bilen i Skellefteå.
– Jag tror och hoppas att det kommer finnas inom en snar framtid. I Umeå håller de redan på att fixa så att det går att serva bilen där, säger han.
En laddning av bilen tar mellan 20–25 minuter för att få bilen laddad till 80 procent, på det tar man sig cirka 40 mil. Då bilen är fulladdad tar man sig 53 mil.