I höst ökar busstrafiken i Skellefteå: "Fler hittar till bussen"

Det blir tätare helgturer i Skellefteås lokaltrafik och justerade turer både lokalt och regionalt – allt enligt invånarnas önskemål.
Men om behoven av utökade bussturer kvarstår framöver återstår att se.
– Visst hoppas vi på Northvolt men målet är att få bra trafik oavsett, säger trafikchef Robert Nyman.

Skellefteå Buss utökar sina turer hösten 2025.

Skellefteå Buss utökar sina turer hösten 2025.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2025-03-25 12:17

Statistiken för busstrafiken släpar efter med ungefär en månad, men enligt Robert Nyman går det att konstatera att antalet resenärer i regiontrafik ökade under 2024. Däremot är det för tidigt att se några effekter av Northvolts konkurs.

– Vi kunde se en liten minskning vid första uppsägningen. Men hur det går för Northvolt avgör inte hur vi planerar framåt. Trafiken ska vara för alla och målet är att få en bra trafik oavsett, säger han.

Till hösten kommer en ny busstidtabell som gäller höst och vinter 2025/2026. Men redan nu avslöjas några ändringar, bland annat att lokaltrafikens helgturer utökas något och blir mer lika helgturerna sommaren 2025.

Det blir även justeringar på linje 4 (Mobacken-Centrum-Bergsbyn), som får ett antal extra turer för att täcka behov främst från elever på Engelska skolan. Linje 9 (Solbacken-Moröhöjden-Centrum-Sjukhuset), får efter önskemål en förändrad linjedragning så att den börjar och slutar på Nordanå i stället för på sjukhuset. 

– Pensionärsföreningarna har uttryckt en önskan om att bussen ska gå förbi deras mötesplats på Nordanå och nu kan Skellefteå buss tillmötesgå önskemålet mellan klockan 10 och 14, säger Robert Nyman.

Efter många synpunkter läggs turerna på Linje 9 om så att alla går över Moröhöjden igen.

– Det är viktigt att vi kan utveckla kollektivtrafiken i takt med olika behov och önskemål från invånarna, säger Lorents Burman (S), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

I regiontrafikens tabeller för hösten och vintern ändras en del linjer för att möta önskemål från skolor om tider som passar deras start- och sluttider bättre. Det gäller bland annat Linje 225 (Skellefteå-Skråmträsk-Burträsk) och 226 (Skellefteå-Hjoggböle-Skellefteå).

Det råder brist på busschaufförer i hela landet och Skellefteå buss utbildar egna chaufförer. Enligt Robert Nyman för de utökade turerna under dagtid med sig att det behövs fler chaufförer, men också att chaufförerna får attraktivare arbetstider.

– I stället för att arbeta uppdelade skift för- och eftermiddag får de mer sammanhållen arbetstid.

Men finns det ett behov av ökade turer dagtid?

– Ja vi ser ett mer spritt resande över dygnet. Fler och fler hittar till bussen, säger Robert Nyman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!