Satsning kan ge Skellefteå titeln Årets stadskärna

Skellefteå kommun, fastighetsägarna, handeln och besöks-näringen gör en gemensam satsning på att bli Årets Stadskärna.

Torget i Skellefteå.

Torget i Skellefteå.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2023-03-26 12:00

Skellefteås stadskärna ska bli ännu mer levande och attraktiv för besökare, invånare och etableringar. 

Vägen dit är en gemensam affärutvecklingsprocess för att skapa en mer levande och attraktiv stadskärna för alla, skriver Visit Skellefteå i ett pressmeddelande. 

– Stadskärnan är viktig för Skellefteås attraktivitet, tillväxt och sociala hållbarhet. Vi vill göra Årets stadskärna till en del av Expo 2026, säger kommundirektör Kristina Sundin Jonsson. 

En viktig det i arbetet är att arbeta fram en gemensam målbild och en hållbar och väl fungerande samverkan mellan stadens privata, offentliga och ideella intressenter. Under 18 månader ska en gemensam vision, målbild och affärsplan med tillhörande finansiering arbetas fram och avsiktsförklaringar har tecknats med ett antal nyckelaktörer. Arbetet samordnas av Visit Skellefteå och leds av Svenska Stadskärnor. 

– Genom att arbeta strukturerat tillsammans vill vi skapa synergier till nytta för både kommunen och näringslivet, säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå. Syftet är att skapa en mer levande, inkluderande och välkomnande stadskärna.

Startskottet har gått med platsvandringar och ett stormöte där arbetsgrupper bildats. 

– Alla goda krafter behövs och vi vill fånga upp alla som brinner för stadskärnans utveckling. Alla som är intresserade av att vara med och bidra i någon av arbetsgrupperna är välkommen att kontakta mig, säger Maria Rautio, projektledare/BID-manager på Visit Skellefteå. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!