Xpeng ser Skellefteå som testplats för flygande elbilar

Kinesiska Xpeng ser Skellefteå som en plats där företaget vill testa sina flygande elbilar. ”Om allt går som det ska hoppas vi att Skellefteå flygplats blir en inkörsport för flygande elbilar inte bara i Sverige, utan i hela världen”, säger Henrik Littorin, projektledare Elis-programmet på Skellefteå flygplats.

Den flygande elbilen Xpeng X2 visades den gångna helgen för första gången i Europa vid en utställning i Stockholm. Då berättade företaget att de tittar på möjligheten att testa fordonet i Skellefteå.

Den flygande elbilen Xpeng X2 visades den gångna helgen för första gången i Europa vid en utställning i Stockholm. Då berättade företaget att de tittar på möjligheten att testa fordonet i Skellefteå.

Foto: Bild från Xpeng

Skellefteå2022-05-02 07:00

Xpeng deltog den gångna helgen på eCar Expo på Friends Arena i Stockholm där företaget bland annat visade upp den flygande elbilen X2. Det var första gången den visades på en utställning i Europa.

undefined
Den flygande elbilen Xpeng X2 visades den gångna helgen för första gången i Europa vid en utställning i Stockholm. Då berättade företaget att de tittar på möjligheten att testa fordonet i Skellefteå.

Xpeng X2 är världens första kommersiella flygande elbil. Xpengs dotterbolag Xpeng Aerohot är i dag det största flygbilsföretaget i Asien.

– X2 är en tvåsitsig evtol (elektrisk vertikal start och landning) flygande elbil. Den är utrustad med ett intelligent flygkontrollsystem och autonom flygförmåga. X2, som den femte generationens flygande elbil i företaget

– Men en än mer spännande produkt är den sjätte generationens flygande elbil, som både kan köra på vägar och flyga. Den kan enkelt växla mellan kör- och flygläge. Det kommer att gå i massproduktion och levereras till kunder 2024, säger He Xiaopeng, styrelseordförande för Xpeng, i ett pressmeddelande.

undefined
”Om allt går som det ska hoppas vi att Skellefteå Flygplats blir en inkörsport för flygande elbilar inte bara i Sverige, utan i hela världen”, säger Henrik Littorin, projektledare Elis-programmet på Skellefteå flygplats.

Moderbolaget till Xpeng Aerohot är noterat på New York-börsen och har där ett värde på ungefär 15 miljarder dollar. Bara på Avanza har bolaget fler än 12 000 svenska aktieägare.

– Eftersom Europa är en av våra viktiga marknader överväger vi att lansera vår senaste produktinformation i Europa först. Och vi ser fram emot att ha vår första testflygning i Europa inom en snar framtid, säger Zhao Deli, grundare och vd för Xpeng Aerhot.

Det är där Skellefteå kommer in.

undefined
”Framtiden är här! Snart massproducerar Xpeng en flygande elbil med hjul. Så spännande, extra roligt är att de testflyger i Skellefteå”, skriver Teres Lindberg (S), tredje vice ordförande i riksdagens traikutskott, på Linkedin.

Xpeng skriver i pressmeddelandet att företaget kommer att ”utforska möjligheten att testa Xpeng X2 på Skellefteå Flygplats.”

– Det behövs initiativ som dessa. Den innovativa anda som Xpeng utvecklade X2:an i, går hand i hand med vår framtidstanke. Om allt går som det ska hoppas vi att Skellefteå Flygplats blir en inkörsport för flygande elbilar inte bara i Sverige, utan i hela världen, säger Henrik Littorin, projektledare Elis-programmet på Skellefteå flygplats.

undefined
Utvecklingsprogrammet Elis, Elektrifierad Luftfart i Skellefteå, som startade sommaren 2020, har gjort Skellefteå Airport till lite av ett nav för framtidens flygtrafik.

Utvecklingsprogrammet Elis, Elektrifierad Luftfart i Skellefteå, startade sommaren 2020. Skellefteå Airport samarbetar där med Skellefteå Kraft, Northvolt, Skellefteå Science City och EIT Innoenergy. Det handlar om att Skellefteå ska bli ett ledande nav i kommersialiseringen av elflyg i Sverige. I konceptet ingår bland annat etableringen av Skellefteå Airport som ett testcenter för elflyg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!