Xpeng deltog den gångna helgen på eCar Expo på Friends Arena i Stockholm där företaget bland annat visade upp den flygande elbilen X2. Det var första gången den visades på en utställning i Europa.
Xpeng X2 är världens första kommersiella flygande elbil. Xpengs dotterbolag Xpeng Aerohot är i dag det största flygbilsföretaget i Asien.
– X2 är en tvåsitsig evtol (elektrisk vertikal start och landning) flygande elbil. Den är utrustad med ett intelligent flygkontrollsystem och autonom flygförmåga. X2, som den femte generationens flygande elbil i företaget
– Men en än mer spännande produkt är den sjätte generationens flygande elbil, som både kan köra på vägar och flyga. Den kan enkelt växla mellan kör- och flygläge. Det kommer att gå i massproduktion och levereras till kunder 2024, säger He Xiaopeng, styrelseordförande för Xpeng, i ett pressmeddelande.
Moderbolaget till Xpeng Aerohot är noterat på New York-börsen och har där ett värde på ungefär 15 miljarder dollar. Bara på Avanza har bolaget fler än 12 000 svenska aktieägare.
– Eftersom Europa är en av våra viktiga marknader överväger vi att lansera vår senaste produktinformation i Europa först. Och vi ser fram emot att ha vår första testflygning i Europa inom en snar framtid, säger Zhao Deli, grundare och vd för Xpeng Aerhot.
Det är där Skellefteå kommer in.
Xpeng skriver i pressmeddelandet att företaget kommer att ”utforska möjligheten att testa Xpeng X2 på Skellefteå Flygplats.”
– Det behövs initiativ som dessa. Den innovativa anda som Xpeng utvecklade X2:an i, går hand i hand med vår framtidstanke. Om allt går som det ska hoppas vi att Skellefteå Flygplats blir en inkörsport för flygande elbilar inte bara i Sverige, utan i hela världen, säger Henrik Littorin, projektledare Elis-programmet på Skellefteå flygplats.
Utvecklingsprogrammet Elis, Elektrifierad Luftfart i Skellefteå, startade sommaren 2020. Skellefteå Airport samarbetar där med Skellefteå Kraft, Northvolt, Skellefteå Science City och EIT Innoenergy. Det handlar om att Skellefteå ska bli ett ledande nav i kommersialiseringen av elflyg i Sverige. I konceptet ingår bland annat etableringen av Skellefteå Airport som ett testcenter för elflyg.